fredag 24 januari 2014

Filmtajm!! Fast enbart för riktiga hundträningsnördar.

Kommer ni ihåg att jag och jyckarna började träna lite trix för ett tag sen? Nu har vi inte tränat så hiiiimla mycket; det blir mest så där lite spontant när man råkar gå förbi köket, typ. Jag är ju lat, ju. Så med andra ord så har vi inte kommit så långt precis. Det är ju lite märkligt att ju mer man tränar desto duktigare blir man. Visst är det konstigt? Man kan liksom inte alltid förlita sig på ens tur.

"Eh... till saken. Strunta i alla brasklappar, latmask", tänker ni, "Var är filmsnuttarna?"
    Ja, ja.. Tjata inte! Nu är filmsnuttarna lite för många - och framför allt ett par stycken är alldeles för långa, så för att ni inte ska tröttna, så kan ni ju roa er med att kritiskt kolla - och räkna - hur många gånger jag är typ ett halvår sen med själva klicket, och hur många gånger jag missar helt och hållet att klicka när jycken gör exakt det jag vill. *suck* Är man klickproffs eller är man? Not! Men spela roll, för jyckarna och jag har kul ändå.

Här kommer Spirou-filmsnuttarna.
     Jag kan ju inte bestämma mig för vad jag vill använda: jämfotaframbens-skutt eller stepp med framtassarna?


Här klickas framtass-stepp.
Jag höll egentligen på att laga mat, men passade på att köra lite träning medan fläskkotletterna fräser i stekpannan. Vadå bara göra en sak i taget? Vadå att jag inte kan koncentrera mig på hundträningen när jag hör att det är hög tid att vända på fläskkotletterna och att de håller nästan på att brännas vid? ;)


 Men här blev det jämfota-skutt. Spirou verkligen älskar att träna konster och trick. Han blir som en yster unghund till sinnet. Han som annars är så lugn och sansad.


Här är Spirous lååååångfilmsnutt..
Oj, så många roliga saker han gör som jag gärna skulle vilja klicka in för att kunna använda dom till nåt; han stampar med tassar med lite olika varianter, ruskar på huvudet, nyser osv. :)
På slutet av filmsnutten så kör vi igenom gamla trix - och Spirou loves it!!


Här kommer Pingu filmsnuttarna.
    Först vill jag typ förklara mitt tänk. Jag är absolut inget shaping-proffs. Haha! Jag kan inte ens bestämma mig för hur jag ska stava till det; att shapa eller att shejpa, det är frågan?
    Pingu tappar lätt motivationen, därför så om han börjar tendera att tappa, så börjar jag liksom "om igen"; jag klickar att han sitter ned, och när han lyfter upp frambenet - och så är vi på banan igen.
    Jag försöker sen vara kall och hoppas att han ska råka få frambenet på eller i närheten av nosen för att kunna klicka det.
    Det kommer bli en nätt balansgång mellan vänta ut rätt beteende, men inte för länge så att han tröttnar och helt lägger av.

Just det, Pingu ska alltså skämmas. När jag lärde Spirou samma konst, så satte jag en liten tejpbit på nosen för att "rikta in" tassen mot näsan. Men när jag testade det på Pingu så visade han en sådan ovilja och obehag, så jag bestämde mig för att försöka shejpa in skämmas-konsten "all the way". :)

 Här är en spontan trick-träninsstund medan jag lagar mat.

Nu har vi börjat med att nosen ska böjas ned - annars inget klick. Han böjer tyvärr nosen lite åt fel håll.... och tassen är inte i närheten; den viftar uppe i luften åt andra hållet. Hm? Jag känner mig faktiskt lite osäker hur jag ska fortsätta. Fast det är nog bara att vara kall och invänta att han ska råka nudda tassen mot nosen eller kanske först få tass och nos närmare varandra. Jag vill heller inte ha så mycket viftande och vinkande med tassen. Ja, ja.. det går nog.


Den här filmsnutten är nästan som en hel låååång långfilm. Men ibland kan det bli så, och ibland kan det vara värt det. 

Hm? Jag är fortfarande något skeptisk mot ljudet i filmsnuttarna, om det verkligen är riktigt synkat. Vid några tillfällen ser man hur till exempel Pingu slår med tassen mot golvet, men smällen kommer typ en halv sekund efter. Eller är det jag som är dum? 
 
 
La ni märke till hur ovårdade Spirou och Pingu var på deras första filmsnuttar? Det var länge sen Spirou och Pingu var så där lurviga. Och sen när jag äntligen trimmar dom, så - min vana trogen - så gör jag det halvdant. Det behövs justeras lite här och där; Pingu borde bland annat effileras mer och jämnas till runt bringan samt vid öronfästena och Spirou har tofsar som sticker ut lite överallt.
    Detta är mig i ett nötskal; att aldrig göra nåt ordentligt hela vägen. Det gäller både trimning av hundar och att träna in nya trix. ;)
    Men det är nog så att jag tycker tydligen inte att målet (att trixet sitter eller att jycken är färdigtrimmad) är det viktiga - utan vägen dit. Och vem har bråttom?
    Hm? Fast å andra sidan så vore det ju skoj att få till det ordentligt. Jag vet ju att det är himla roligt att kunna visa upp ett fulländat trix - och en fullt ut färdigtrimmad och vacker hund. Så skärpning, Kärran! "Ja, ja... sen..." *suck*


Slutligen Linus-filmsnutt...

Visst har han blivit duktig, lillpysen!!



Pingu och Linus sitter "på avbytarbänken" medan Spirou tränar. Visst ser dom lyckliga ut medan de väntar på sin tur?


Asså, det är såååå lätt att hoppa över Wilbur-trixträning. Tyvärr. Han ligger kvar ute i vardagsrummet i sin (?) sköna soffa, och snarkar. Han pockar inte på. Jag skäms. Fast nu ikväll så "slängde" jag ut Spirou och Pingu på tomten (för en stunds godissök) och väckte Wilbur ur sin kvälls-slummer. Han fick en liten kort stunds klickerhjärngympa - och han verkade uppskatta träningspasset. Hihi! Eller så var det godiset.
    Jag lovar att komma med en "Wilbur, 15 år, träningsvideo" inom kort.

1 kommentar:

  1. Oj, vilken filmkväll det blev! Och så blev jag allt nykär i Spirou! Vilken energi!!!

    SvaraRadera