fredag 3 juli 2015

Semester!!! En bildbomb.

Okej, börjar bildbomben med foton tagna ett par veckor före semestern. Vi fick ett ryck att gå lite längre in i Fängelseskogen, som man gjorde förr i tiden. Kvällarna är ju så pass trevligt ljusa nu. Bäst att passa på. Det syns knappast på bilderna att klockan är tio på kvällen.

Den svartvita hunden som är hopplös att få att kolla in kameran när man är i skogen.
Nja... ja, inte kollar Pingu in kameran inte. "Har inte tid, ju!!", protesterar han. Spirou bara väntar på sin godbit.
Linus spanar han med!

För nån vecka sen fick jag ett till ryck; att utforska den där skogsvägen som man lite då och då kör förbi (= senast för typ ett halvår sen).

Eftersom jag var på okänd mark, så fick Pingu för säkerhets skull på sig "långkoppel" (hans koppel förlängt med Spirous dito). Spirou började gå framför, vilket han oftast inte brukar göra.
    
"Vad är det för något?", undrade jag och smög mig fram, "En ljusstake! Mitt i skogen. På en sten! Varför då?!!", utbrast jag sen. Ja, det kan man ju undra. Det lät lite mystiska ljud också vid platsen....
    



Plötsligt börjar Spirou att trava på ordentligt. "Hörru!! Spirou!!! Nu får du i alla fall skärpa till dig. Vänta på oss!!", tecknade (!) jag med armen.
   "Ja, ja... Jag kommer tillbaka.", släntrade Spirou tillbaka till oss andra.
Oss andra, ja! Var är Linus, då?

Jo, som vanligt - precis intill ens fötter. Han är ju hopplös att ta kort på!! Och jag snubblar över honom i tid och otid! *inte alls irriterande - jo*
Fast ibland så får man till det, men jag fick kämpa för bilden.
Jo! Ser ni vad som finns i bakgrunden på bilden ovan? Det var nog anledningen till att Spirou - plötsligt - fick så fasligt bråttom. Öh? Vadå? Jo, ser ni inte vattnet?! Spirre-Spirou hade fått vittring på sjön!
    Jag blir alltid lika fascinerad över hundars förmåga att leta upp vattendrag - av alla de slag. ;) 

Tyvärr - för oss - så visade det sig att det var ett boningshus nedanför back-krönet; en fin liten stuga med flaggan i topp. Så vi vände illa kvickt. Jag hade faktiskt ett sjå att övertala Spirou, som hade redan nu (typ 500 meter i förväg) bestämt sig för en svalkande simtur.

"Hallå! Hallå! Vänta på mig!!!", småjoggar Linus efter oss. Han råkade komma lite på efterkälken när jag hastigt vände och gick med lite raskare steg för att "övertala" Spirou att komma med. Sorry, Linus!

Väl framme vid bilen igen, så vart det vattenpaus. Spirou gick bestämt fram till den portabla vattendepån, till Linus förtret.
När Spirou druckit färdigt, så armbågade sig Linus fram. Pingu fick vackert vänta...
... och vänta och vänta och vänta.... Hallå! Är du aldrig klar, eller?
Till slut så. Tur att matte hade den stora vattendunken med sig i bilen.


När vi i alla fall åkte förbi sjön där det faktiskt finns en badplats. Spirou gillade skarpt!! Men feg-Pingu vågar - fortfarande - inte gå i längre än så här.
När sen Spirou kommer i land med bärgade pinnar, så knycker Pingu dom kvickt som attan.
Apropå badkrukor... Hur var det nu? Pudlar var vattenapporterande jyckar i tidernas begynnelse. Det har visst Linus helt glömt bort.

"Öh? Varför vill du jag ska sitta och posera framför kameran precis här?", undrar Pingu. Och det gör nog ni med...
Spirou fattar inte heller. Pingu testar gräskvalitéen.


Pingu spanar åt alla håll efter varför matte absolut skulle fota precis just här. Pingu ser inte det "mystiska" hålet i bakgrunden. :)



Är det nån som tycker att det börjar - måhända - bli dags att klippa gräset här hemma på tomten? Att liksom passa på nu när man har semester och är ledig hela dagarna.

Eller gräva smultron, kanske? På det här stället använder vi spade och skottkärra när det sen blir dags att skörda smultronen. Pingu och Spirou visar upp vår "smultronsjordhög".


Fast de tänker nog mer "större godissten".

Äh! Strunt i gräs och annat trädgårdsarbete! Vi drar till skogs istället...

Pingu letar godbitar.

Det vill säga; ordinärt godissök i Stava-skogen.



Men hallå! Vad har hänt här? Varför ligger den tomma hundmatsäcken ute på tomten? Vem har dragit dit den, månntro? Den låg inte där igår kväll, ju!
Nä, det stämmer, mina tre "fina vakthundar"...
    Jo, jag, matte, vaknade till vid fem-snåret på morgonen av att nån huserade om ute på altanen. Jag smög fram till fönstret, och upptäcker en fin räv ta ett stadigt tag längs ned på ena stolsbenet och dra bestämt bort stolen från bordet. Varför han/hon gjorde det? Jo, hen ville få fatt i den tomma (!) matsäcken som jag hade pulat ned bland utemöblerna och sen glömt bort den. När matsäcken blev fri så snappade räven kvickt åt sig den och for iväg ut på tomten. Listig räv!
    Tyvärr hann jag inte ta nåt foto på den. Jag gick in i sovrummet för att fota den från fönstret där, men bara påsen var kvar. Antagligen blev den skrämd av klickljudet när jag i förbifarten låste ytterdörren - för säkerhets skull. Ja, Spirou kan öppna dörren själv om han bara blir tillräckligt motiverad. Jag hade ingen lust att riskera nån rävjakt, inte!!
     Ingen av mina tre, "vakthundar", märkte dock nånting av nattens rävupplevelse. Hmpf!


Men matte! Hur går det med gräsklippningen egentligen?


Snart syns inte huset för allt gräs.


Vad är det här, då? Börjar Pingu att protestera nu? Lägga sig mitt i vägen när matte äntligen tar sig i kragen och sätter igång.
 Skämt åsido så är faktiskt jyckarna jätteduktiga... eller kanske rättare sagt, så har jag lärt dom - genom att kasta ut matkulor åt andra hållet - att hålla sig på avstånd när den där hiskeliga gräsklipparmackapären för oljud. Pingu tyckte nog bara att det var dags för en liten paus.. eller nåt.

Och han har blommor i sitt hår. (Glenmark-låt)

Titta! Grästrimmern har gjort sitt jobb. Hihi! Att jag sparar lite ogräs lite här och där är för att det blommar ju! Blomma som blomma! Jag pysslar ju inte med att plantera och sånt, och det är trevligt med lite färg i allt det gröna.

"Flytta på dig, Lill-Linus! Det är bara jag som ska posera intill de få blommor vi har här på tomten.", motar Pingu iväg lillpysen (nä, det gjorde han inte, jag försöker bara spica upp storyn lite).

Stolt Pingu visar upp de blå blommorna till vänster. Observera de långa grässtråna i hans mun (eller vad det nu är för nåt).


Det blev en väldig skillnad när gräset försvann.

"Men matte! Här då! Du har glömt härborta!!", påminner en viss hund. *suck* Ja, ja.. semestern är inte slut än. (vill egentligen få bort allt högt gräs med tanke på alla fästingar och eventuella ormar).


Pingu funderar uppe på trimbordet. Tala om allergiattack jag fick sen när det var Spirous tur. Jag nös och nös och nös. Snor över hela Spirre!! (nä, jag skojar bara, om snor-Spirre, alltså)


Pingu har påbörjat en treibball/bollvallningskurs. Det var kul. Här en liten paus i grundträningen. Det var visst lite småjobbigt för en liten Pingu; han la sig raklång och pausade trots tre andra hundar i träningslokalen.



Oj! Vad händer här? Det ser ju ut som mina fina hundar får världens utskällning! I själva verket så har jag bara sagt åt dom att stanna kvar medan jag preparerar hall och vardagsrum med gömda godbitar. Allvarligt talat så har den här bilden gett mig en liten tankeställare.
 En anledning till att de ser så låga ut på fotot kan vara att de blev lite besvikna/överraskade att de - för omväxlings skull - inte fick godiset på en gång efter att jag hade - min vana trogen - kallat in Pingu för att han - i sin vana trogen - skällt på grannen - som i sin tur, sin vana trogen inbillat sig att få röra sig fritt och obehindrat på sin tomt ;) , och då hänger förstås alla hundarna med. Grannarnas hundar stannar dock kvar ute på deras tomt. Oftast i alla fall. ;)
    Det är faktiskt lite ovant med dessa grannar, deras ungar och hundar. Jag har alltså bott här i... ja, hur gammal är Spirou? *tänker efter* ... över 13 år och har knappt haft några grannar som "stört" mina hundar. "Det var bättre förr!", muttrar jag numera lite bittert. Ja, ja...

Här var det...
.. godissök..
... på gång. Bilderna är i kronologisk ordning; Spirou och Linus bytte "sökplats" om vartannat. Lugnt och fint.

Och vet ni vad som hände igår?!!!
    Jo, värsta värmeäckelböljan. Usch och fyyyyy!
 
Har man ingen pool eller sjö på tomten så får man väl ta till trädgårdsslangen. Två av tre hundar fick ett väldigt koncentrerat regn över sig. Lill-pysen Linus slapp dock "avkylningsregnet".

Jag var faktiskt lite orolig tidigare på morgonen över Spirre (som hässjade när de andra två inte gjorde det, plus så har man ju läst på Fb om febriga och uttorkade jyckar som fått lov att vätskas upp på djursjukhus), så jag tempade honom för säkerhets skull, men han var helt normal i temp och jag ser noga till att de alla tre får i sig vätska.
 Spirou ville gärna följa med på en liten kort skogstur (jag valde stigar som hade mest skugga). Linus ville dock inte följa med, så vi vände tillbaka med honom strax efter grindhålet. Detta avkylningsregn bjöd jag sen på när vi kom tillbaka från den korta skogsturen.


 Spirou fick sen passa på att posera intill den enda "riktiga" blomman på tomten; en ensam präskrage. :) 

Men titta!! Blomman hade en fin flygmyra på sig!

Det ska ju - tyvärr - fortsätta med den här dumvärmen. Helst vill nog Spirou få simma omkring i nån sjö nånstans, men alla sjöar är ju liksom upptagna med folk och fä som har tänkt precis samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar