måndag 9 februari 2015

Rörmockar´n och så en filmsnutt där farbror Spirre-Spirou leker!!

"Vad sjutton händer inne i köket?"



Gick upp klockan 06.00 i morse. Inte helt frivilligt, men jag ville i god tid hinna duscha och göra mig iordning samt dammsuga och ställa bort grejer från alla rörmanicker i huset. Varför då? Jo, för att rörmockaren skulle komma vid halv åtta.


"Vad gör den där människan inne i vårt kök?"
    

Nu så litar jag aldrig på sådana där hantverksfolk och tider. De är inte alltid synkroniserade, typ. Säger man halv åtta, så kan de dyka upp lika väl klockan sju som halv fyra på eftermiddagen. Jag hade ingen lust att riskera att stå naken i duschen när personen i fråga knackar på dörren. Så därför min lite väl tilltagna uppgång från sänghalmen.



Även Linus spanar misstänksamt in mot köket. Eh? Man ser tydligen bättre genom hundburs"fönstret" än genom kompostgallret till höger, som jag hade provisoriskt spärrat av med .


Där åkte han iväg.
Titta vilken fin kran!! Sprutar vatten bara från pipen längst upp, alltså ingen "fontän" runt om nere vid diskbänken. Och så är den alldeles blank och fin. Vilket lyx!! :)

Spirou måste genast testa premiärvattnet från den nya kranen.



Egentligen skulle även prylen bytas som är i den där blå mojängen som hänger inne vid rörmanickerna, men det fanns ingen tillgänglig, så den måste beställas.
Pingu kollar nyfiket, men också lite försiktigt in mot rörrummet.

Sen testdrack även han vattnet. Det smakade visst gott.


Om nån undrar vad Wilbur gjorde under tiden rörmockaren var där, så kan jag tala om att han låg och sov. Han märkte ingenting.


Nu blir det FILMTAJM!!!
    Igår, i det fina söndagsvädret, så fick jag infallet att försöka få igång Spirre på lite lek. Först försökte jag lite retsamt putta på honom, men han tyckte det var märkligt och lite obehagligt. Han drog sig bara bortåt och såg besvärad ut.
    Då ändrade jag taktik. Försökte få igång en tafattlek istället, där han jagar mig. Jag krumbuktade och fånade mig, sprang bort från honom och försökte få till lite lekinvitsrörelser. Och kors i taket, Spirre hängde på!!! Dra på trissor! Än kan gammel-gubben!
    Han sprang ikapp mig, och nafsade lekfullt i mina händer. Vi hade skitkul där vi for runt på gårdsplanen i solskenet!! :)

Hela tiden hade jag en halvt öga bort mot Pingu som höll på att gräva i snön efter nån godbit (antagligen) en bit ifrån oss. Han iakttog oss emellanåt, och till slut så kunde han inte motstå vår glada lek.

Pingu och Spirou började att lekbrottas! Jag kommer inte ihåg när det hände sist.
   Det glädjer mig att se att Pingu, som faktiskt knappt har lekt fritt med hundkompisar (det har liksom inte blivit av, och brorsorna är inte så leksamma av sig) har ett väl fungerande hundspråk.. Han vågar slänga sig runt på rygg, och han fattar när Spirou piper till (jag antar att det är Spirou) att han ska lugna sig något.

När Spirou rusar mot bilen och till mig, så blev jag en hönsmatte direkt; bränt barn skyr elden, typ. Jag försöker lite kort - och förgäves - att avsluta deras brottningslek. Men det var helt onödigt. De fortsatte lite kort med leken, sedan tyckte Spirre att det var nog. Och Pingu accepterade det (ganska) direkt.

Kul också att se att Linus försöker hänga på lite grann i brottningsleken. :)
    Jo, om nån undrar var Wilbur är, så kan jag tala om att han låg och sov inne på soffan.


Efter brottningsmatchen så varvade vi ned med lite konster och tricks.



 Och därefter bar det ut till skogen.

Världens bästaste Spirre-Spirou, 12,5 år. <3


1 kommentar:

  1. WOW, lika snygg high-techig kran som vi har sen något år tillbaka :-) Trendiga vi är!

    Och så älskar jag filmen på er grabbar! Mysbus med brorsorna och trix-uppvisning. Love it!

    SvaraRadera