måndag 23 december 2013

Nu kan det bara bli ljusare eller Dagen efter vintersolståndet

Rubriken skulle också kunna vara "Två dagar före julblähafton".

Ja, jag "råkade" få in ett "bläh" där. Sorry! Det är min Uncle Scrooge som fortfarande finns där och bor inom mig. Han finns där i djupet av mitt hjärta. Dear Uncle Scrooge. För att inte tala om Grinchen. Love ya, Grinch!!

Ibland kan jag lite kort få tanken att kanske åtminstone sätta upp elljusstakarna som står där ute i boden, men nej... tyar inte. Tänk att förr i tiden så julpyntade jag; hade julgran och grejer. Det var då det.




Idag efter stängningsdags (på jobbet, alltså) medan jag fixade lite, så satte jag på stereon högt, högt. För att avreagera mig. I CD-spelaren ligger mina julblandskivor. Lite lömskt blandat med alla vanliga jullåtar så kommer låtar som exempelvis Depeche Modes "Barrel Of The Gun", Metallicas "Enter Sandman" och "Until It Sleeps" samt Alice Coopers "Welcome To My Nightmare". Ja, jag tycker julblähet är som en lång mardröm. Men snart är det dags att vakna, snart är det över. Nu blir det ljusare för varje dygn. Låt ljuset skina på mig!





Strax efter kl.16.00 (tror jag, har ingen större koll) tog jag ett break från jobbet och gick ut med alla fyra hundarna. Hehe! Ja, även stackars Wilbur och Linus har fått lov att jobba idag... söndag. Kom precis på att det är ju söndag idag! Har som sagt ingen koll, liksom. Pudlarna brukar ju inte jobba över huvudtaget, men de skötte sig helt okej, faktiskt. Wilbur försökte börja protest-yla, men det fick han inget för, förutom en tillsägelse att det där protest-ylet var totalt meningslöst. "Gå och lägg dig!", beordrade jag bestämt med både röst och handtecken framför hans nos. Lite märkligt att han uppfattade min uppmaning - trots att han så gott som varken hör eller ser. Han tog väl det på "atmosfären" och min bestämda attityd, kanske. Vad vet jag?

     När vi kom ut i friska luften så skyndade jag och alla fyra jyckarna bort från allt folk och liv. Vi gick bort mot den nu ganska öde Båthamnsvägen, borta vid kanalen och den stora båtuppställningsplatsen. Gissa om det var såååå skönt att komma bort från allt. Det var helt ljuuuuvligt! Helt fantastiskt att helt alena stilla strosa i den svaga gatubelysningen och i tystnaden. Det enda som hördes var vindens sus och skrammelljud från de uppställda båtarnas linor och attiraljer samt prassel från presenningarna som fladdrade i den ganska hårda blåsten. Allt var bara ljuvligt. Fridfullt. I blåsten.
    Hm? Tror att det var för länge sen jag och hundarna tog skogspromenad. Det har ju på senaste tiden enbart blivit koppelpromenader på gatorna i kvällsmörkret. På juldagen, då är det dags. Skogen, here we come!! Hm? Kan man inte bara typ hoppa över morgondagen och julafton och ta juldagen direkt? 




Blev en liten paus i skrivandet för en viss liten Pingu kom med en leksak i munnen och bad om lite gos. Det fick han. 

Jag var i och för sig ledig igår, lördag före julafton!! Det kändes konstigt. Men inte kom jag ut till skogen för det. Nä, den där stora lampan utanför släcktes alldeles för tidigt, och jag vaknade aldrig. Typ. Med andra ord, så är det jag som är klantig. Jag och tiden funkar liksom inte ihop. Ur led är vår tajming, vår synkronisering, tiden och jag.





Julklappar, ja. Sånt ska man väl ha. Efter den korta promenaden vid "båthamnen", så knallade jag in på ICA och fixade det; en sån, en sån, en sån och en sån där. Klart! Får se om jag ids att slå in dom. Det är kvalité på mina julklappar - NOT!

Jo, måste berätta lite om kunderna. De allra, allra, allra flesta är trevliga människor. Trevligt, vanligt, hederligt folk. Prisa dom!!
    Så finns de dom där få; dom som man kommer ihåg lite mer. Say no more!

Äh! Jo, en kan jag bjuda på.
    En man och en kvinna kommer in i butiken. Mannen frågade mycket arrogant: "Är det här Lisa Nilssons sista?!" *suck* (jag suckar åt mig själv) Jag kan ju nu inte låta bli... så jag svarar bestämt och skämtsamt: "Nej, det hoppas jag verkligen inte, men det är hennes senaste!". Kvinnan (som jag antar var mannens fru) skrattar glatt - för hon fattade vinken. Mannen däremot fortsätter helt allvarlig med nästa fråga; "Mauro Scoccos sista", och fortsätter utfrågningen med nästa fråga, och nästa och nästa, utan att invänta - eller lyssna - på mina svar (!). I hans bombardering av utfrågningar, undrar han minst fyra gånger om det verkligen är Lisa Nilssons sista (!)  CD.
    Mannen slänger slutligen - lika arrogant som hela hans uppenbarelse - Lisa Nilssons senaste CD på disken, samtidigt som han säger: "Om (!) det här är hennes sista (!) CD, så vill jag ha den!". Jag nonchalerar detta. Istället säger jag: "Jag har ju inte hunnit svara på Mauro Scocco. Vill du inte veta hur det ligger till?". Mannens fru instämmer med mig, och påpekar samtidigt glatt: "Det är inte den sista Lisa Nilsson - utan den senaste!!". Heja, frugan!! :)

Nä, jag instämmer med detta citat: "Ju fler människor jag träffar desto mer uppskattar jag min hund!" Fast..nä, jag ska inte vara orättvis - för de allra, allra, allra, allra flesta är jäkligt trevligt folk!




Jo, här kommer min topp 5-lista, jullåtar, riktiga jullåtar, utan inbördes ordning, för det är olika beroende på humör.

Happy X-mas (War Is Over) - John Lennon
Do They Know It´s Christmas - Band Aid
Nu kommer det tomtar - Fronda
Det är inte snön som faller - Anders F. Rönnblom
I Believe In Father Christmas - Emerson Lake And Palmer
Christmas (Baby Please Come Home) - U2
Och förstås Mer jul - Adolpson Falk och Juligen - Just D
Samt givetvis Road To Hell, pt 2 - Chris Rea :)

Meeeen.... det där var ju inte fem stycken. Nä, so what?!! Jag gör som jaaaag vill!!!!!! 


Alla bilderna är några "left-overs" från julfotosessionen förra helgen. Att inte Linus är med på så många foton är enbart för att han är som en ständig skugga typ högst en decimeter bakom mina fötter. Det vill säga han är något svårfotad.



Nä, nu ska jag hänga upp tvätten. kl. 00.34 pip. Med andra ord, så har det hunnit gått å blivit måndag den 23:e nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar