tisdag 12 augusti 2014

Aj!!! A?!! Disk!! Agilityhelg på hemmaklubben, del 1

Här kommer det bilder...

   ... från helgen. Bilderna är lite mer åt att försöka skildra stämningen på en sån där vanlig agilitytävling på en helt vanlig brukshundklubb (eller liknande). Därför är en del (de flesta) foton lite (?) ... nja... vad ska ja kalla det för..? ... konstnärliga? Nä! Konstiga? Nja! Eller så försöker jag bara mörka att jag är en urusel fotograf som skyller på långsamma, mediokra kameran när det egentligen är jag som klantar mig åter och åter igen när jag försöker fota. *harkl* Alltså inga vackra stilstudier med knivskarp skärpa och sånt tjafs. Nej, nej! Stämningen! Det är stämningen! Det är den spännande, fartiga, glada och trevliga atmosfären som bilderna försöker *harkl* skildra... *harkl*

Fotona är tagna under de klasser som jag var entledigad från funktionärsarbeten (och tävlande, förstås). Eftersom jag nu inte är helt säker på vilken hund som är vem, så gör jag det enkelt för mig att inte nämna nån av dom vid namn. Inte ens mina egna jyckar, Spirou och Pingu. :)
    Jag kan väl erkänna att de jyckar som grep tag i min vilja att fota dom var antingen favvo-jyckar eller/och klubbkompisars byrackor. :)

Finns det något annat som är mer rafflande än en agilitystart? Alla är på helspänn; den tävlande hunden, föraren, domaren, tidtagarna, sekretariatets speaker, ögon och skrivare, men datajocken han sover eller mumsar i sig godis eller fingerknäppsmördar en å annan envis rackare till getingflygfä. Hm? Eller så pysslar han med att spela dataspel?!!! Hehe!


Okej, dessa kunde jag inte låta bli att nämna; mina favvosar: Här kommer SPRINGERLIGAN!!!! :)

Nej, nej!! Det där är tidtagarna. Titta där borta till höger, bakom till höger om tidtagarna och framför domaren.


Är inte riktigt säker men visst kommer väl här KALASPUFFARNA!!!
"Heja! Heja! Mitt lag!!"

"Tjohoooo! Här kommer jag!!!"

 Flytta på dig domar´n! Du står i vägen för fotografen, ju! Fast det bryr sig inte de två samspelta tävlande om.

 "Och vilket hinder är det nu då, husse?"

 Husse retar sin hundlagkompis att stå kvar extra länge på kontaktfältet. Hehe!


Vad pysslade mina hundar med medan jag lekte hundsportfotograf a´la nån sån där djup sportkommentatornisse med lågmäld röst?

 Den granna grannhunden.

 En annan grann grannhund.

 Inne i vårt mysiga tält.

 "Matte! Har du sett vart Spirou tog vägen? Han är bara puts väck!"

 "Men hallå! Dääär ääär du ju!!! Vad gör du där under?!"


 När tävlingsekipagen har lite break...

 "Åhhh! Mitt bästa belönings.... snöre! Jiipeee!!"

 *kampa, kampa*

 Bästa Favvo-Felix!

 Tävlingsmingel.

 Vissa har enbart ögon för sin matte.

 Vissa andra har nos på....

 ... att köra värsta agilityn!!

 Tänk vilket gytter med hinder det egentligen är. Speciellt i hundögonnivå.
(nej, jag missade inte alls att ta ett bra foto med skärpan på rätt ställe. Fint kontaktfält på balansbommen, förresten. ;))

 "Varsågod! Spring i mål!!!!"

 I full fart ut från tunneln!

 Nej! Det här är inte alls ett misslyckat foto. Jag tycker att det är ett snygg kontaktfält på den nya balansbommen. Är ett stort fan av dessa!
Vadå ta foto på hundarna som forcerar hindren? Öh?! Varför då?

 En tidtagarryggtavla. Hunden? Som tävlar? Som de tar tid på? Jo, den syns ju tydligt där mellan tidtagarnas armbågar, ju!!

"Tjohooo! Tunnlar! Jag ääääälskar tunnlar!!"

 Hund som tävlar? Var då?

Men hallå? Var det enbart springer spaniels som tävlade på er agilitytävling? Näe. Men de var bäst och vackrast! :)

 Ja, förutom den nya balansbommen och dess sandsäckar, då. Stilig balansbom!



Vissa får ha det roligt och tävla och mingla bland alla andra....

 Men jag får bara ligga still i vårt tält - och ha dötrååååååkigt!!


 "Tunnel! Here I come!!! Tjohoooooo!"

"Vart tog du vägen, matte?! Sackar du efter? Spring! Spring! Spring!!"

 "Okej, måste kolla hur mina lagkamrater sköter sig, nu när jag har gjort mitt."



 Det var ju väldans varmt under helgen, därför tog jag med kylduken... om ni scrollar och kollar på alla tältbilderna; ser ni någon hund (alltså Spirou eller Pingu) som faktiskt ligger/använder kylduken?
Nä, just det!
Det verkar mer som om de gör allt de kan för att undvika den. 

Vår hemmaklubb, alltså tävlingsplatsen, full med tält och liv och folk och fä - och en pigg speakerröst.


 Här har vi några lyckliga som det har gått väldigt bra för. Stolta blir de aktningsfullt fotograferade.

Banan är fixad och klar för nästa dag. Dags att åka hem.

Dag 2.

 Ett djuuuupt andetag, sen.... Check kollar in om hans matte verkar ha läget under kontroll.

 ... sen kööööör vi!!

 "Äntligen högerslalom!!" :)

 Måååååål!
Jo, matte verkar fortfarande ha läget under kontroll.

 Vissa har fixat läktarplats. :)

Stilstudie på drickat på läktarplatsen.
Andra får nöja sig med sittplats på marken.

 Nämen titta!! Nästan halva hunden ligger på kylduken.

Ja, ja... man kan kyla en hundhalva i taget.

 Andra har somnat intill vattenskålen i det svala gräset.

 Tvåhundsbur?

 ... och en helt övergiven kylduk.


Tillbaka till tävlandet...
 Och tävlingen fortsatte heeela dagen lång.

 Liten jycke väntar tålmodigt medan matte/husse memorerar banan.

 Liten jycke känner sig nog i alla fall liiite övergiven...

... när de ena efter de andra passerar framför nosen på honom/henne.
Nä, jycken tar väntan med ro.


 Bilder från bästa parkettplats, det vill säga hinderfixarplats. Observera glada laget på "ljugarbänken".


Och när man sen kommer tillbaka till ens tält...
 Finn fem.. nej! Finn ett fel på denna bild!

"Öh? Vadå? Fel?! Jag ska minsann säga dig, matte, vad som är fel!!!"

"Jag ligger här utanför så mycket jag vill! Så det så!!"


 "Vadå? Ska vi packa ihop och åka hem nu? Nääää!"

Den nu öde brukshundklubben. 


Del två (med reportage från Pingus tävlande) kommer inom kort.

1 kommentar:

  1. Det där var ju större bildbomb än jag nånsin lyckats få ihop ju! Jag vill också hoppa hinder! Men varför stannar ni kvar när ni bara sitter fast i dom där löjliga skruvarna? Det skulle jag aldrig göra! Förresten hittade vi foton på ett Kungsörsekipage bland alla, så det var ju kul!

    SvaraRadera