lördag 29 augusti 2015

Hundens dag i Waxholm med agility- samt freestyleuppvisning

Eftersom det har varit väldigt hektiskt på jobbet under veckan så har varken Pingu eller jag hunnit (läs: orkat, det vill säga jag) tränat (varken freestyle eller agility) som vi borde, framför allt tränat på konstiga platser (läs: störiga platser, det vill säga platser där det finns mycket som kan störa Pingus koncentration att jobba istället för att kolla in allt annat runt omkring).

Igår efter jobbet så åkte jag hem till Lisis för att kolla in lite klädsel fast jag var hur trött som helst, men måste man så... Märkligt nog så piggnade jag till ordentligt när vi faktiskt hittade lite kul och passande grejer. Sen när vi kom hem så blev det "kostymgenrep" och första träningen för veckan. Det gick riktigt hyfsat bra, men som vanligt så tränar man för länge. "Jaha, så nu kommer han vara hur less som helst att dansa imorrn.", spådde jag med stora farhågor.

Förresten så har Pingu varit utomhus hur jobbig som helst under hela veckan (bra kombination med mattes jobbutmattning - not); det luktar gott - överallt. Vad som doftar så underbart spännande har jag ingen aning om...

Väl framme i Waxholm på "Lägret" (en park) så är Pingu dfjklajldfjkldfskjldfigt nosig. Han är besatt. Totalt okontaktbar, typ.

Hundens dag-arrangemanget började med en hundrasparad. Hihi! Inte för att jag visste att Pingu skulle vara med, men precis när jag nu råkar gå till bilen (där jyckarna var) så hör jag att speakern prata om engelsk springer spaniel och även säger Pingus namn. Oj, vi skulle (tydligen) vara med där! Spingande tar vi oss fram, och det var nog bra, för den andra springern som traskade runt var det inte mycket liv i... om man säger så. ;) 

Till agilityuppvisningen så hade vi planerat att köra två identiska banor, typ parallellagility, men det visar sig att gräsmattan är väldigt full med förrädiska gropar (skaderisk) här och var, så det gick liksom inte att få till det så. Så då improviserade vi istället, och det gick ju lika bra det. Eller dåligt, då när det gäller Pingu, som kutade åt en luktfläcks håll (som han hade fastnat i tidigare), och nu som grädde på moset så stod det en söt hundtjej precis intill som han villigt flirtade med istället för att fokusera sig på agilityuppvisningen som därmed gick sådär. Han skuttade i alla fall några hinder och tog nästan hela slalomet.

Linus och Spirou luftar tassarna på "Lägret" i Waxholm.

Kul att det ändå var så pass mycket folk som kom för att kolla in alla hundarna på Hundens dag.

Lilla söta valpen Leia uppförde sig exemplariskt intill speakertältet.

 
Uppvisning i sök. Var sjutton har den där människan gömt sig?

Titt-ut! Så kom det en tant ut från lådan. Jycken hittade henne direkt.

 Under dagen var det förutom agility och freestyle (och HtM) även lydnads-, rally, och polishundsuppvisning samt "Svansviftartävling" även konster och trix samt servicehundsförevisning. Tänk så många duktiga hundar det finns!!
    Det bjöds även på prova på agility och rally.

Det var verkligen kul att få se polishunden köra agility med sin matte iklädd full polismundering. :)

Det blev en riktigt lyckad dag trots vissa missöden (bland annat plötsliga stormvindar så hela infotältet nästan rök sin väg) och "tänka-om:ande" och andra oturligheter, som exempel att polishunden plötsligt blev inkallad på jobb, men hann som tur var tillbaka till planerat klockslag.

 Och så var det dags för Pingus debut i freestylens värld...
    Eftersom jag befarade att byrackan skulle "publikmingla" (milt uttryckt) så beordrades det ut minst 2-3 personer för att mota Pingu i grind.
    Tyvärr så hinner hundskrället - det första han gör när han blev lös - rusa ut från planen och in i ett tält och mucka "gräl" med jycken som var där; ett kort slagsmål uppstår. *suck* Jag ber hussen med familj så hemskt mycket om ursäkt och frågar hur det gick med deras hundstackare. "Ingen fara.", svarade hussen (och jag hoppas att han menade det. Jag gick även tillbaka senare efter vårt program igen och kollade läget).

Filmsnutten är med andra ord från det andra startförsöket...


Jag tycker ändå att det var tur att det hela blev filmat, så jag fick se att det var faktiskt inte såååå hemskt som jag upplevde det. Visst är Pingu såååå störd över allt runt omkring; kan inte fokusera på det han egentligen ska göra. Han blev nog även ganska fundersam över de "tanter" som envist schasade in honom på planen när han visade tendenser (typ) att springa ut från planen. Jag är glad att jag ändå var envis att kämpa på med hundskrället; kändes som en liten seger när sluttonerna klingade ut från högtalarna.

Måste även tillägga att det var helt klart inte enbart Pingu som var extremt nosig. Han var i gott (?) sällskap med flera nos-jyckar.

Dagen avslutades med konster och trix-uppvisning, då alla som ville fick gå in och visa upp vilka tricks deras hundar kan. Kul att se! Spirou fick visa upp sig, men det är ju inte längre som förr, förr då han var yngre, men än så kan han, gammeljycken! <3



Jag tror nog att vissa blev ganska så trötta bara att vara där och se på...

Linus sov gott i bilen under hemfärden.



 Väl hemma är jag såååå revanschsugen. Så efter att jag käkat upp min El Wrappo (!) så sätter jag på mig kostymeringen igen, tar fram CD-spelaren och kameran. Pingu och jag går ned till gårdsplanen och kör programmet en gång till.
    Det är en tagning. Pingu missar lite, blev bland annat lite undrande över "fiskespöt" och så missar jag lite. Tyvärr råkade jag även sätta kameran lite snett, så vi kommer ur bild litegrann. Man missar Pingus ena fina helt-om (höger)-sväng i "Ut-å-spring". Ja, man har nytta av agilitybakombytensignaler även i freestyle. :) Men det är så här det hela egentligen skulle se ut.

 Och imorrn är det åter agilitytävlingsdags... (och jag kan tyvärr inte låta bli att tänka: Tänk om...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar