söndag 24 december 2017

GOD JUL!! :)



Favoritbild i repris.

Bakgrundshistorien till förra årets julbild gör bilden ännu bättre...

   Kortfattat: Lite av civil olydnad (hundar får inte vara på köpcentrumets innetorg) samt flera dagars planerande, förberedande och spanande. Bilden måste tas efter butikerna har stängt, och att det är folktomt samt innan belysningstimern slår av alla fina ljusen.
   Om jag minns rätt så tog det mig fyra dagar innan jag fick till alla detaljer (ingen väktare, inget folk, men fortfarande belysning på) för ett lyckat fotosession. Men när det väl gick, så gick det undan, kan jag säga!
    På med tomtemantel och rosett (tack för medgörliga hundar), upp med jalusigaller (butiksentrén) så mycket att vi kommer ut, springa fram till tomtetronen. Upp med Pingu, "Sitt!", *klick, klick, klick*, hör hur snurrentrédörrarna snurrar, hundarna kikar ditåt, kommer det folk? "Hundar kom här!", vi rusar in under jalusigallret med andan i halsen. Vilket adrenalinpåslag!!

Men fin bild blev det!


"Vadå? Vad säger ni? Vill ni kika in hur vi har det här på jobbet innan jul?"
"Okej, då. Kom in, vetja! Men glöm inte att ta med presenter till oss."

Äsch, nu tar matte över bloggen, och lägger till en massa tråkbilder. Så nu blir det tråkjobbsnack!! Bläh!


Här är den ena butiken. Där är det mest en massa skor...

... men här är butiken som matte jobbar i för det mesta. Här inne finns det inte bara en massa skor utan också CD, DVD och lite spel. Det finns en väldigt enkel och simpel förklaring till denna kanske lite ovanliga affärskombo, men det kan vi ta en annan dag... På annandagen, kanske? 😏😊

Nedan en bild från en del av CD-hörnan...

När matte ser denna oreda bland CD:na muttrar hon högt: "Att folk inte kan vika tillbaka fodralen efter sig.."

Så här ska det se ut!! 😊

Här pågår det uppmärkning av CD och DVD. Årets storsäljare är... Ja, ser ni vilka det är?

Okej, som en liten ytterligare ledtråd (läs: svar); här kommer en sann konversation mellan kund och matte:

- Jo, det har ju kommit en ny skiva med BAO...
- Eh? *funderar tyst och kvickt om han menar jul-CD:n som kom ut för nåt år sen eller vad..?* Benny Andersson har en ny CD som heter "Piano"... är det månntro den du menar?
- Ja!
- Jo, den är slut just nu, men vi inväntar nya. Paketet borde komma när som helst, senare idag eller imorron. Vill du jag lägger undan till dig. Den är mycket efterfrågad.
- Ja, tack.

Nöjd kund går strax ut med en undanläggningslapp i handen...

Men bara efter några minuter kommer han tillbaka, och frågar:

- Jo, jag råkade se PostNord-bilen utanför, och jag tänkte att kanske...
- Haha! Bra tänkt, men paketet kommer inte med PostNord.



Okej, så har vi den här konversationen jag hade med en kund bara nån halvtimme efter den här ovanför...

- Hej! Jag har beställt CD med Hasse Andersson...
 *jag kollar i datorn, men ingen Hasse Andersson är beställd, jag något konfunderad och lite orolig, men jag tyckte mig höra en viss osäkerhet i kundens fråga*
- Hm? Lämnade du ditt telefonnummer, så kan jag söka med hjälp av det (mao jag mörkade lite 😉)... Kunden berättar sitt nummer.

- Eh? Du menar inte Sven Ingvars?
- Jo!! Sven Ingvars var det! *med ett tonfall som det borde ju alla veta*
- Vi inväntar paketet. Borde komma.. *blir avbruten*
- Har den inte kommit ÄN?!! När kommer den då? *något upprört*

*Jag tänker lite högt vilket skivbolag det är*
- Få se... Sven Ingvars... Dom kommer från.. *avbruten igen*
- Jasså, det kommer när det kommer!!
- Nej, jag tänker bara efter vilket skivbolag paketet kommer ifrån... De har ju lagret nere i Tyskland, och de är ju en bit att åka, men borde komma senare i dag eller imorgon.... om de inte slarvar bort paketet nånstans, förstås *med ett litet leende*
- Jaha, men skyll inte på PostNord!!
- Nä, det tänker jag inte göra, för det kommer inte med PostNord! *skrattar lite förvånat och menande*


Upplysning till allmänheten:
Det finns andra fraktfirmor än PostNord! DHL, Schenker, Bring för att nämna några. 😊


Nästa ledtråd/svar om årets CD-storsäljare:

För tillfället typ hatar jag "Så mycket bättre, säsong 8". Varför? VARFÖR ska dom ge ut två (2) CD? Varför inte en trippel, där Sven-Ingvars-tributen ingår?
    Nädå! Man ska ge ut två separata CD - som ser typ precis likadana ut. Alltså, lycka till att förklara det här för mormor/farmor/farfar/morfar när de kommer med sina (vuxna?) barns önskelistor där det enbart står "Så mycket bättre"-CD.






En kassabildskärm från förr. Tydligen 15 januari 2016

Det här med skivorna ligger mig varmt om hjärtat. Med andra ord är det lite sorgligt att det fortfarande inte är som på det glada 80- och 90-talet. Men... det är utvecklingen. Ingen idé att försöka stå emot. Fast lite nostalgisk får man väl va? 😉

En gammal topplista från 22 juli... Äsch, att man inte skrev dit året, men det borde varit 2016.


Här har vi en gammal "Mest sålda sammanlagt, från scratch"-topplista. Här är det verkligen synd att man inte skrev vilket år det var, fast det måste i alla fall vara efter 1994.
Nostalgivarning. Tänk förr när vi hade provlyssning. Det var tider det (läs: skönt att slippa´t).

Jo, apropå att provlyssningen var stängd under julruschen och hur folk uppfattade det. Innan vi kom på att skriva en skylt, så var det (ofta) vilda protester när vi nekade kunderna att provlyssna. Fast vi förklarade varför så... nä! Vi var så dumma så!!
    Men... efter att skylten kom upp, och vi sa precis samma sak som innan - förutom att vi även pekade mot skylten, så kom det typ aldrig någon protest. Ja, det skrivna ordet har makt.

Haha! Apropå vild nostalgi på högsta nivå. Jag bara måste ta en bild på den här tomlådan innan jag slängde den. "Naw! Såna här lådor.. hade vi massor.. behöver inga såna mer..! *suckar nostalgiskt och fäller en tår* 😊 (de röda kartongerna är skokartonger som åkte med av bara farten när man i alla fall skulle till containern)


Då kommer vi osökt in på skorna. Vi har mest barnskor i butiken jag oftast är i.
Ungar är liksom varelser helt för sig själva... one of a kind, typ.

Vi har en liten lekhörna...

Visst ser det harmoniskt och fint ut...

Eh? Vad har dom gjort här? Spelat poker?!! Var fick dom korten ifrån?!!
Undrar vad dom spelade om? Pengar? Tändstickor? Skylandersgubbar, kanske?

Mmmm. Det är nog bäst att Zafir håller ett vakande öga.


Har ni sett det här då?


Värsta bästa fina tåget av varierande leksaker. Nästan som den där paraden i Tomteverkstaden, ju!! Ungar, alltså! Bästa som finns!

Men vad i all världen?!!!

Vad har hänt här?!! Varför? Alla (!) leksakerna är upptagna ur korgen. Pippi är naken och...

Stackars haren!! Inklämd så där bara! Hur ond kan ett barn vara som gör så här?


En tid senare...
Men hallå? Vem är du? Vad vill du då, min vän?

En vacker jobbardag så stod hen där och såg bedjande på mig när jag gick förbi.



Men nä! Nu har den där ungen varit framme igen och klämt till alla (!) leksakerna?

Men stackars Ior! Hur mår du egentligen? Jag kommer till undsättning! Håll ut!!

Alltså, jag har full sjå att hjälpa och stötta våra leksaker.


Ja, förutom att jobba, märka upp och sortera, förstås

Hur är det bakom kulisserna då? Vad pysslar hundarna med?

Malou sätter priser på nyinkomna skor som ska märkas upp.



"Åh, det är så jobbigt med dessa reor, och så strular printern, också!!", stönar Malou.

"Hörni, grabbar! Hjälp till här i kontoret istället för att lata er ute i butiken!!", ryter Mal.
"Öh? Vadå? Fotograferar du mig, du din...!", muttrar Malou när hon upptäckte vad som hände bakom hennes rygg.
Zzzzzzzzz

Förutom att sova och snarka, så är Zafir en fena på att...






Beskåda en expert på att hela tiden hamna på fel sida. 😊😊


Ett sött tassavtryck. Men var är resten av hunden..?


Han står och längtar efter skogen, kanske?

"Men matte! Sluta springa fram och tillbaka och jobbar här och där. Lek med oss istället, vetja!!"


Den här (gamla) bilden är från korridorerna i innecentrumets "bakgård". Hehe! Finn fem.. nej, ett STORT fel!! Matte fnissade högt för sig själv och ruskade på huvudet när hon såg detta.


Nä, nu stänger vi, går hem och kollar Kalle Anka.

"Men kom nu då, matte!! Klockan är snart 15.00 - då börjar ju Kalle!! Skynda! Skynda!"

I år är jag faktiskt ledig på julafton. Känns konstigt. Vad ska man göra då, då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar