tisdag 28 april 2015

Inoff agilitytävling på AKSR

"Vad sjutton är AKSR förkortning för?", undrar säkert nu en å annan. Jo, det står för.. håll i er nu: Agilityklubben Södra Roslagen som har förskanskat sig i Lindholmen, Vallentuna, ihop med en idrottsplats/fotbollsplan.
    Fick mig berättat att det är inga problem att dela platsen med fotbollsnissarna, men vid ett tillfälle råkade de två aktiviteterna krocka med varandra, men vill man så fixar man; man delade helt enkelt på fotbollsplanen. Inga problem.. Hihi! Tja, de jyckar som var "bollintresserade" (milt uttryckt) hade ibland lite svårt (också ganska milt uttryckt ;)) att koncentrera sig på agilityn när det for ett gäng fotbollar hitan och ditan på andra planhalvan. :)

Spirou visar upp hur planen ser ut.

Minns ni att jag var väldigt nöjd och glad från lördagens agilitytävling på Nacka BK? Att min odåga till Pingu skötte sig ändå rätt så bra (milt uttryckt ;) ) inne på banan?
    Haha! Det tog han igen sen dagen efter på söndagen; spanielnosen jobbade på högtryck under första loppet, agilityklass modell svårighet klass 2. Pingu smet tillbaka till den särdeles intressanta luktfläcken framför (typ) första hindret. Jag får dock tillbaka honom till mig där jag står - övergiven - ute på banan, men efter att han åter gjorde om samma otyg en gång till (smet iväg till luktfläcken) så bröt jag; tog tag i nackskinnet (inte surt eller argt) och förde bort honom från banan till kopplet som ju låg bakom/efter det som skulle varit det sista hindret. Sen gick vi (läs: jag) helt neutral därifrån. "Ska det va så här blir det inget kul - för nån av oss!", muttrade jag dock tyst för mig själv.
    Sen gjorde Pingu nåt bra, och då fick han en omklappning.

I hoppklassen klantade jag mig (disk igen), så nu stod det ett lika mellan oss. Annars så var Pingu-grabben med mig. Speciellt när jag blev sen att visa att det kommer bli en "U-sväng", så jag fick likt dagen innan köra mitt "nödbroms-skrik" - och jycken tvärvänder - precis i sista stund innan han glatt tänkte hoppa över fel hinder. Inte för att det hade gjort nåt eftersom vi ju redan var diskade. Så nu stod det 2 - 1 till Pingu. ;)

 Sista klassen för dagen var ett tunnelrace! :) :) Sexton tunnelingångar att sätta rätt. Pyttsan! Här var det matte - igen - som klantade sig. Diskade - åter igen. Men det gör inget för vi båda hade skitkul! Och Pingu vann matchen i Matte vs. Pingu i "Fel och klantighet", sammanlagt alla tre klasserna med 3 - 1. ;)
    Jag blev väldigt glad över att Pingen efter ha forcerat den sista tunneln vände direkt mot mig när jag tjohooade glatt. Målgången var nämligen samma som starten, och jag var lite orolig att han skulle fara iväg mot nån hund som stod och väntade på sin tur. Men det behövde jag inte va!

När tunnelklassen sen var slut, så gick det plötsligt upp för mig: Men varför anmälde jag inte Spirre till tunnelracet?!!! Han älskade ju tunnlarna under hans "agilitykarriär". Visserligen gillade han allra mest att stanna upp och rulla sig i dom, att självmant trassla in sig i platta tunneln. Jag antar att han resonerade som så att han ville vara i dom roligaste hindren så länge det nu går.. innan tråkmänniskorna kommer och plockar ut en från dom... om de nu lyckas. Hehe!


Bild från då "det begav sig". Spirou testar sin ökända platta tunnelrullning på Häverö BK till publikens, funktionärernas och domarens stor förtjusning. Okej, jag hade inte så himla mycket emot det heller, men vi försökte (läs: jag) att få jycken att inte stanna upp och vältra sig i tunnelns trevliga och sköna... nåt..?


Så nu i söndags så frågade jag om Spirou möjligtvis fick vara efteråkare medan de räknade ut resultaten. Och det fick han! Åhhhhh, vad han hade kul! Spirou, 13 år i maj, "gammel-galopperade" mellan tunnlarna och kastade sig (typ) in i varje ingång. Han var ju bara bäst, ju!! Verkligen synd att man inte har det filmat. Min bästaste, bästaste Spirre-Spirou!! <3 <3


Spirou poserar efter hans efteråkarlopp.

Jag tror minsann att jag måste bygga upp ett eget tunnelrace åt Spirre hemma på brukshundklubben. Bara till hans ära. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar