fredag 14 april 2017

Bilbesiktning, Pingu tar Zafirs sko, men Zafir tjuvar inte mattes mat samt nosework-skojtävling på Hundloftet

Det här blev ett maratonbloggande/skrivande för att komma ikapp i tiden...


Pingu, Zafir och jag väntar utanför bilbesiktningen att bilen ska få en OK-stämpel i rumpan. Lite synd att jag inte väntade en liiiten stund till att ta bilden, för då hade bilen kommit med på bilden, utkörande - vilt tutande - mot bromstestarstället.

Jag håller ju enträget på med att försöka ituta Zafir att det är godisstensjakt som gäller i skogen - inget annat, och jag tror att han börjar så smått att fatta grejen...

Ni kanske minns att Zafir fick en ny egen sko på jobbet. Pingu snodde den!! 😉

Söt-Pingu ligger fortfarande ofta i "valpbakbensställning".

💖💖💖


Men vad ser man!! Zafir börjar till och med - helt på egen tass och initiativ - att stila med sina godisstensskills. 😊😊

Min skobutikstrainee och arbetskamrat Zafir är ständig följeslagare. Här bär jag en stor låda uppför trappan medan Zaf bär på sin sko. Lill-gubben! 💖💖


Och så ett till kort agilityträningspass direkt efter jobbet. Ser ni? Slalom helt utan (hjälp-)bågar!! Första gången!!! 😊😊😊

Jag må vara värdelös på att lära mina hundar att gå fint i koppel, men att låta bli att tjuva mattes mat, det kan dom!! I matkassen låg bland annat en väldoftande, nygrillad kyckling och allt var intakt och orört efter bilresan hem.


Jaha, så var det agilityträningsdags igen...


Så här skrev jag på Fejjan om bilderna här ovanför:

"Same presidure som igår; agilityträning med Zaf direkt efter jobbet. Pingu fick förstås lite torr-rallyträning.
Man har liksom glömt bort hur det är med nybörjar-jycke. Det är en märklig känsla när man kör agilityrookien Zafir; rätt som det är så kutar han iväg åt ett helt annat håll än vad man visar eller så springer han bakom ryggen på mig och jag snurrar runt och undrar vart sjutton han tog vägen... och det där med fram- och bakombyten...Aha! Måste man lära jycken sånt. 😉 Jodå, vi fick till ett par fina sidbyten till slut.
Som synes på bilden så har 2 bågar åkt tillbaka. En stund även en båge på mitten, men den åkte bort efter ett tag.
Som ni också kan se på bilden så var vi inte ensamma, och jag vågade släppa Zafir lös ändå; även det en lite märklig känsla för undertecknad 😉😊. Zafir skötte sig finfint , trots att de okända jyckarna sprang fram och tillbaka i värsta röjarracet! 😊"


Nose work-skojtävling på Hundloftet
 

Den första april var vi på skojtävling i nosework med både behållar- samt rumssök. Vi hade ju knappt tränat nåt, så jag hade absolut inga förväntningar att det skulle gå nå´ bra. Det var ju helt på skoj, ju!
 
Zafir väntar på sin tur. Otrimmad och dan.

Zafir i mingelrummet. Sharon lipar åt honom. 😉😊

"Intet är som väntans tider...", suckar Zaf. Fast jag håller inte riktigt med honom. Skojtävlingen flöt på alldeles utmärkt, trots stort antal deltagare samt dubbla starter i de båda sökvarianterna. Man hann precis med att byta hund samt fika utan stress eller långsam väntan.

Pingu fick följa med mig in på toa.

Men hur gick själva tävlingen då?
   Tja, så här skrev jag visst på Fejjan om Zafir:

"Zafir (och Pingu) har idag deltagit på nose work-skojtävling. Mot mattes förmodan så hittade han bägge behållarsöken. Trodde att rumssöken skulle funka bäst, men icke. Vi har knappt tränat nåt, och har ingen bra markering, så matte chansade vilt vad jycken visade, men försökte även sejfa lite och "dubbelkolla" och låta tiden gå. Ibland var det bra tänkt, ibland inte. 😉
Efter skojtävlingen lite rallyträning, men Zaf var nog för trött för det..."

 Och så här skrev jag om Pingus prestationer på nosework-tävlingen:

Pingu (och Zafir) har idag deltagit på nose work-skojtävling. Mot mattes förmodan så gick han klockrent rätt - direkt - på det ena behållarsöken, men matte litade inte på sin hund och lät tiden gå för att "dubbelkolla" runt om. Trodde att bara rumssöken skulle fungera, men han fixade ett rumssök och ett behållarsök. Vi har knappt tränat nåt, och har därför ingen bra markering, så matte chansade vilt vad jycken visade.
Roligast var när Pingu vid det andra behållarsöket inte hade en susning vad han skulle göra, och lägger sig ned mitt över sugrören - och det rätta råkar hamna mitt mellan hans framben - och Pingen börjar antydan till att köra konster och trick istället. Ja, ja... man kan markera på lite olika sätt. 😉😊
Pingu fick sen ett "tröstpris" för bästa "markeringsmissen". 😊😊 (sista bilden, allra nederst på sidan)
Efter skojtävlingen lite rallyträning, men Ping var nog för trött för det..."

Pingen begrep ingenting. 😊 Han började som sagt att köra lite konster och trick, där han stod på sugrören.


Jo, när Zafir körde behållarsugrörssöket, så nosade han åtminstone över sugrören, men hans långa spanielöron borstade alla sugrör åt alla håll och kanter. 😊😊 Så domaren hade sen full sjå att få tillbaka alla sugrör i fin, tjusig cirkel.

Både domaren och jag skrattade glatt åt honom där han låg med det rätta sugröret rakt mellan frambenen, men Pingu.. Han hade inte en clue! 😊💗

Efteråt blev det en kort skogstur.

Ser ni! Godisstenarna börjar sitta. Hihi!

Alltid samma ritual när vi är i "Fängelseskogen"; hundarna ska sitta kvar medan jag öppnar bilen...
... sen får en i taget hoppa in i bilen.


Titta vad vi såg på vägen hem!!
Visst är det ett par sångsvanar? Strax efter bilden togs så flög en rovfågel förbi och satte sig sen i ett träd intill vägen. Synd att jag inte hann ta en bild på den innan den fortsatte att flyga bortåt.

Pingus pris för "Bästa nosework-missen, ´Öh, jag ser/vädrar ingenting´".
😊😊😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar