tisdag 12 juli 2016

Avslutning på Zafirs valpkurs med bl a polisuppbåd, häger samt värsta grillfestfrestelsen



"Snälla, snälla matte, kan inte jag få skriva själv?!!!", vädjar en liten 7-månaders pojk bakom min rygg. Okej, då, du får ett (1) försök... *glädjetjuuuuut bakom matteryggen samt tassprejning fram till tangentbordet*

ckdfskjlgj
- Oj! *generat litet småleende från Zafir medan matten himlar med ögonen åt sin framfusiga hund*

Häj!! Ja heter Zafir å det är bästa namnet å ja har gåt på valpkuss. Det va jag, Malou å en trastunge. Alltså en sån som blev shockad å dog så matte fikk begrava den det va jetteheftigt!!!! hemma på tåmten. Den ligger i en grop under en stor sten där bakåm huset under granarna. Det var inte meningen att den skule dö. Jag skulle bara bära den till matte, jö!!!

*matte avbryter*

- Men, men, men.. vad skriver du?!! Det var ingen trast med på valpkursen! Vad har "trastincidenten" *harkl* med det hela att göra? (jag, matte)
- Sture ser ju ut som trastungen... lika liten och men med mer skojsigt fluff!! (Zafir)
- Berätta bara om valpkursen, tack!! Suck. (jag, matte)
- Okej!! (Zafir)

 Titta!! Här e en bild på Sture!!! Han såm ser ut såm en trastunge!

Visst e han skojsig!!! å liten såm en trastunge. Han va yyngst på kussen. Jag var elst. ja fikk disss...eh? ... disspanszz för igentligen e ja för gammal för valpkuss med det jorde inge!! För ja e best!!
Tittta va liten han e!!! Lika liten såm leksakerna i leksakslådan, jö!! Knappt man ser schillnad på han å leksakerna. Hm? jag såg ingen skillnad, faktiskt!! Hihi! Han pep lika skojsigt åckså... (Zafir fick inte gå i närheten av lilla Sture. Mattes komm.)
- Meeen matte!! Du får inte skriva!!!! *muttrar surt*

Här är min jåbbarkåmpis Malou med sina 2 mattar. Dåm e skoj allihåppa!!

Bilderna här nedanför e från avslutningsgången &/¤=)???------------

- Matte!! *upphetsat samt ngt frustrerat*
- Ja! 
- Hur gör man såna där... vänsterbanantecken?
- "Vänsterbanantecken"? Aha! Du menar parantes! Tryck uppåtpilen och 8 samtidigt.

---------------- (bildena åvanför var från gången innan(---- (-----??? *Zafir-suckar i frustration*

- Matte!! 
- Ja!
- Hur gör man den andra bananen?!! Slutbananen!!
- Den andra bananen? Slutbanan... Okej, jag fattar.. Shift, alltså uppåtpilen och 9 samtidigt.


------------------------------- ))))))))) *oj, vad många det blev* *harkl*

Tant Katarina jick föst å visade vegen längs kanalen. Där jick vi värdens besta upplevelsepråminad!!! :) 

Föst jick vi i en tunnel - där eeeekade det lite spennande. Hoohoooo! Hoohooo! Men ja blev inte redd, för ja har gått där måååånga gånger förut. 

Sen fick vi se påliser.. Nej!! Poliser stavas det. Det vet ja för så stog det på pål.. polisbåten såm låg i kanalen. Det var 3 poliser, och sen kåm en stor lastbil med såna där blinkande lampor på taket. Sen vet ja inte mer, för vi jick upp på bron över kanalen. Då glömde jag polisuppbådet. ja blev inte redd för det kåm blinkande stor lastbil. för ja hör mött sånna förut. Varje dag nestan, faktist!!

 Sen stannade vi på gräsmattan och jick Zick-Zack mellan Malou och sture. Där var åckså några tanter såm satt på en bänk å tittade på åss. För vi hade publik!! Ja tror de tykkte vi var duktiga!!

Titta! Här sitter ja stilla å ventar när matte jömmer godisar i barken på träd,

Titta va duktig ja e!!!

Här letar jag! Ja va best av alla!!!

Här är hägern!! Den tittade på åss, men ja såg den inte, så ja jick bara förbi. Ja fattade inte varfö alla mattarna tykkte det va så märkvärdit?


Vi jick förbi värsta frestelsegrillfesten åckså. Det dåftade jettegått. Men vi fikk inte gå dit.

Vi fik åckså visa på en annan gräsplett att vi kunde låta bli när tant Katarina låckade oss med godisar i handen. När matte sa Zafir, nej! så lät jag bli å jick me henne istället. Åkej, då. en gång så struntade jag i henne, men då sa hon att ja var dum, åck då var jag inte dum längre. Då sa matte BRA!! å det tykker jag åm.

Jo!!! Vet ni vad?!! Matte visade faktist tant Katarina att matte faktiskt kan lära hundar att gå fint i kåppel. Gå fint sa matte. Då jick jag fint. Sen sa matte vassego. Då jick ja å nosade. Så jorde vi flera gånger.

Men strunta i det... Titta här!!!! :) :) :) 

Titta! Har ni sett vilka grejer!!!
Jag vågade gå upp på alla pryttlarna. För jag e best!!!
Ja kunde åckså balansera på stenen därbakom o snurra.

Roligast va den här!! Den rörde på sej!!
När man trampa på... tramperna så rörde dåm sej. Det var ingenting såm ja brydde mej åm.
Matte blev förvånad. Får ja godis jör jag vadsomhelst.

Nu måste ja tenka efter.... vad jorde vi mer?

Jo, vi jick över slussen. Där brusade det så det dånade i öronen. Det jorde ingenting tykkte ja. åck så har ja ju gått där förut.
Jag fikk åckså leta efter matte såm hadde jömt sej bakom en massa buskar. Ja hittade henne plättlätt, ju!! Tant Katarina höll i mej när matte jömde sej. OchNär ja rusade efter henne sprang ja förbi Malou fast hon e jätterolig, men ja ville leta reda på matte. Hon kunde ju gå vilse bland alla buskarna , ju!!

Jo!! Vi jick åckså på bryggan såm går längs kanalen. Där fikk man inte ramla ned i spat. å man fikk inte dra i kåpplet. Det var lite svårt. ja hadde ju lite bråttåm på bryggan.

Det var en massa mennisjor såm lekte i en park med bållar och det var musik såm spelade o några studsade en jetteliten båll på ett bord. Det heter visst att de spelade. de åckså pingis. På en brygga var det en pappa med 2 barn såm metade fiskar med långa pinnar med jettetunt snören,. jag såg inte nån fisk.Vi mötte åckså en hund. Ibland kåm det sycklar såm sycklade åm åss. Då flyttade vi på åss.

Vi provade IPO-spår tror ja det hette. Så nu tror ja att ja ska bli skyddshund när ja bli stor. Det verkade jettekul!! Bara en massa godis att nosa upp och eta upp. Matte var klanti igen!!! *fnissar åt matte* Fast tant Katarina sa att man skulle markera ordentlit var spåren började så hittade ho inte spårbörjan iallafall. Men sen hitta de ja !!! För ja e best!!!

Det hände jettemycket saker när vi jick där.

När vi hadde kåmmit tillbaka alltså när vi hadde gått klart så hände det här!!!!
Vi hadde tårtkalas vid bryggan!!!
Malou blev då trött å la sig ned medan hennes matte googlade om störar för de hade lest i låkaltidningen att nån hadde sett en stör i kanalen fast den var död..? eller UTdöd tror ja de hette, men den fanns ändå. Vaddå? Det finns vel MASSOR med störar å pinnar överallt! Ja fattar inte vad de menade åm det. Ja ville bara ha TÅRTA!!!

Malou var jettefåni hon somnade i gräset. Fast det jör inget för hon är ju jetteliten. mycket yngre än mej.


Titta! Ja var vaken hela tiden när mattarna åt TÅRTA. Ja ville åckså ha!!


Nu e berättellsen slut. Hällsningar... Z såm i Zafir. (tufft va!!)


- Matte! Jag är klar nu!!! Du får läsa nu. *fniss* (alldeles fnissig av förväntan och barnslig stolthet över att ha skrivit sitt första blogginlägg)

- Men Zafir, hur stavar du egentligen?
- Vadå?
- Nä, nä. Glöm det... Det var inget... Men... vadå att du var bäst av alla? Alla var väl lika duktiga?
- Nä! Jag var bäst!! Det tycker i alla fall jag!! För jag hittade allt godis fast du inte visste var spåret gick. Hihi! Matte! Du borde gå en kurs - i hur man lägger spår och inte går vilse. Hehe!





2 kommentarer:

  1. Zafir!!!! Guldstjärna och MVG och allt annat som är bäst till dig, ,käre brorson. Stolt som en tupp är din farbror Arlo över dig och alla dina talanger!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Farbror ARlo! Du e åckså best!!! Du e min idål!!!
      Hällsningar din besta brorson Z

      Radera