söndag 17 mars 2024

Förra helgen: Agilitytävling!! 9:e och 10:e mars

Förra helgen, på lördagen, så arrangerade hemmaklubben (Österåkers BK) agilitytävling i Väsbyhallen. På söndagen var det Roslagens BK.

Enbart för att jag erbjöd mina funktionärstjänster (i alla fall till hemmaklubben, skäms lite) till lördagens tävling, och i alla fall skulle vara där, så anmälde jag - efter låååång beslutsångest - Zaffe. 

Så här ser förresten mitt funktionärs-CV ut:

 

Hejsan!
 

Undertecknad finns till förfogande som funktionär på __________
 

Jag är förfärligt morgontrött, så ingen tidig morgon, tack, för tävlingens bästa.
Mina funktionärspecialitéer är tidtagare, ögon, skrivare eller hinderfix. :) Är dock urusel inropare eller speaker. Dator har jag aldrig varit förut, så.. nä.
 

Behöver förstås (som alla andra) få tid till att rasta egna hundar.
Tack för att ni fixar!! :)


//Kerstin o Zafir

 

 Så med andra ord så dammade jag av min agility-Zafir. Hehe! Senast vi tävlade officiellt var... kollar AGIDA... augusti 2022. Vi har iofs träningstävlat på hemmaklubbens sommarträningstävlingar. I minnet, medan jag velade fram och tillbaka, var att på det sista sommarträningsloppet lyckades vi få till ett riktigt bra (typ) disklopp. Så jag anmälde honom.

Sen glömde jag typ bort det. När jag typ dagen innan kollade in funktionärs-schemat för att se när jag skulle vara där, gick mina tankar: "Åh vad skönt att jag inte ska vara där förrän vid halv-tre " Sen kom jag på: "Javisst ja!! Vi ska ju "tävla" också... Aha! Banvandring kl. 12.40... Kanske bra att var där då. " 

Först en snabbvisit till jobbet, sen hem för att ta med sig... Ja, vad var det man nu har med sig till tävling...? 

Tur att jag har min "åka-på-tävling-kom-ihåg-lista". Och den låg faktiskt precis där jag trodde den låg. 😉

Väl i bilen kom jag på min "åka-på-tävling-pepp-CD" - och den låg precis där jag trodde den låg. 😊  Vilken känsla att få höra låtarna igen. *njutningssuck* Världens bästa "åka-på-tävling-CD". "Åh, den här! Åh, så den också!!", utbrast jag till introna till var och varannan låt. Om ni är nyfikna så finns låtlistan numera här, på Spotify. https://open.spotify.com/playlist/3nXK4ocRUR6tL2S3K0YnGG?si=d05f5bcf8f2c4d71 


Jo, matte och jag har gjort comeback i agilitysvängen. 😍

 

 Det var mycket trevligt att få träffa gamla agilitygänget igen. Både hemmaklubbisar och agilityfolk från grannklubbarna. Som vanligt gott funkiskäk och kakor av olika slag. 😋 Man kan lita på sitt gamla agilitygäng. Eh? Vänta nu!! Det har tillkommit flera nya klubbstjärnor. Kul!! 😊

  Men visst var man ringrostig. "Javisst, ja! Man ska stryka sig på startlistan så sekretariatet vet att man är här!"

Min första funktionärssyssla var att vara "Ögon", dvs blåstirra på domaren - och ingenting annat - och förmedla domartecknen till skrivaren och datorplinkaren. Inga större problem. Att vara "ögon" är ibland lite frustrerande i och med att man inte får titta på vad som händer - bara domarens händer (handtecken). Alltså, inte kolla in själva tävlande ekipaget.

Sen var det dags för min funktionärsparadgren: tidtagare. Haha! Tala om att jag var ringrostig! "Javisst, ja! Man ska hämta kopplet också och lägga det vid målgången? Det har jag helt glömt bort." 

När jag efteråt lämnade tillbaka tidtagaruret, så sa "Speaker-Helena" förvånat nåt om jag inte var riktigt på hugget, vilket stämde. Senare på Fejjan med orden: "Har aldrig sett en domare tala om för dig vad du ska göra som tidtagare  😊😊" 

Men det är ok att vara värdelös ibland.  Men snart var tidtagartummen i trim igen. Och det var riktigt kul att vara tidtagare. Jag lyckades dock inte få samma tid som den elektroniska på hundradelen, men tiondelen flera gånger. 


Jo! Jag fick tillfälle att praktisera mitt sedan länge uttänkta tidtagar-skämt. När jag skyndsamt förflyttade mig förbi sekretariatet så ropade jag "Elektronisk tid!!" *fnittrar fortfarande åt mig själv* 

Ni ej agilitynördar kanske behöver en förklaring. Om den elektroniska tidtagaren inte funkar så gastar sekretariatet i kör och i panik: "Manuell tidtagning!!" Nu fick jag min chans att ge igen (jag hade varit lite långsam med tidtagartummen). Ja, jag har ibland ganska torr humor. Jag gillade nästan bäst att det tog en stund innan sekretariatfolket fattade. Hihi!

 

 

Hihi! Man kan ligga raklång mitt i smeten i Väsbyhallen och tigga godis. Zaffes paradgren.

Men hur gick själva loppen då?

Ja, för det första så kan jag inte springa längre. Ja, just det! Det måste jag berätta. Innan avfärd till tävlingen, så stoppade jag i mig ett Ipren-piller i förebyggande syfte. Sen kom jag på att jag brukade ju ha knäskydd på mig... Hittar bara det ena! *irriterad* De har ju alltid legat där i garderoben, men nu finns bara ett. Äh, strunt i dom!

  Sen ute på tomten, precis innan vi skulle åka, så fick jag infallet att testa om jag verkligen kan springa. Tog ett par springsteg (typ) Aj! Äsch, kanske jag borde ändå ha ett knäskydd...? Men nu hade jag ju låst dörren... Äh! Jag orkar inte låsa upp igen. Jag litar på Ipren-pillret istället. 😉

 

Första loppet: Frivillig disk.

 Haha! Ja, ja. Helt okej. Jag hade osttuben i handen. Det är därför domaren går därifrån på en gång. Zafir och jag hade kul. Jag fick faktiskt en liten adrenalinkick av "loppet". 😃



Andra loppet. Frivillig disk.


Jag gick in på Agida när jag kom hem för att kolla Zaffes totala resultat: Dagens lopp var disk nr 111 och 112. 🤣
Zafir har kommit i mål en (1) gång (2019).
Viktigast är att ha roligt. Och när matte håller osttuben i handen - då kan man minsann köra agility!!
(Så fort osttuben hamnar i fickan så kör man "spår" istället. 😜)


Zafir och jag på rastrunda.

 

Jag måste säga att jag tyckte det var mycket trevligt att få höra från klubbkamrat att det var kul att se oss igen. Tack för de vänliga orden! De värmer. 💗

 

På vägen hem så fortsatte förstås min "åka-på-tävling-pepp-CD", och nu kom den där låten. Den som jag förknippar så mycket med Pingu - och jag vet egentligen inte varför. Trodde först att den var populär samtidigt som Pingus agilitykarriär, men när jag kollade efter så stämmer inte årtalen riktigt. Låten kom ut 2008 och Pingen var född 2012. Men den är ju på pepp-CD:n så det är nog bara därför. Hur som bara kom tårarna. Jag storgrät i bilen hem. Vet inte om jag har riktigt gråtit så där, hulkande sjöng jag med i låten. 

 

Pingu var både sötare och vigare förr. Nu är han lite fyrkantig av sig. Sorry, för min morbida humor. Äh, det är mitt sätt att... Ja, ni vet.

 

Vilken låt det är? Coldplays Viva La Vida. Alltså, det är inte klokt. Nu när jag letade reda på låtens länk på Youtube, så börjar jag grina igen. Skärp dig!!

https://youtu.be/dvgZkm1xWPE?si=R1r9x3_yovoSI9B2

Tryck på länken, men kolla inte på videon. Bara lyssna! Och tänk på en svart-vit springer spaniel i sina bästa år - eller tänk på din egen hund. Din älskade, fina hund.


Dag två, söndagen:

Det var strul på jobbet, så Zafir och jag missade första loppet, men vi var där till det andra.

 

Precis innan avfärd mot Väsbyhallen. Zafir har hittat en tennisboll.

 
- Jag har hittat en tennisboll!
- Zaffe! Kom nu! Vi ska åka!
 
 
 

Haha! Varning för flamsig spaniel på banan! 🙂
Återupplivade gammal startrutin med freestyle-8 och sen bara köra på, dvs flygande start.

Inget nos i starten. 👍
Jag hade fått torkad nötlunga.av snäll klubbkompis innan. Zafir älskade den. 😋😋
Testade att inte ha något i handen. Zafir tände till bitvis, tog lite extra hinder lite här och där. Han vill ha valuta för startavgiften. 😉
Och så måste man kolla läget runtom... tydligen... 🙂

Förresten så stör det mig vad jag skriker hela tiden. Tyst med dig! Jobba istället! 😉


Detta var med andra ord Zafirs 113:e disklopp. *dubbelkollar AGIDA* Nej! Fel!! Han har ju kommit i mål en (1) gång, så faktiskt hans 112:e disklopp, ju! 😂


Som vanligt blev det trångt (trots försök att tillåta så få hundar som möjligt i hallen). Eller framför allt trångt precis intill startfållan. Dock var det gott om plats vid "funktionärfållan", som en liten oas.


När vi sedan kom hem var jag taggad för fler tävlingar. Fast utomhus. Hatar när det är trångt! Kollade AGIDA. Jodå, Nacka BK har som vanligt sin apriltävling. Ska man, månntro...? Är det värt det, månntro..? Tja... jag vet inte....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar