söndag 29 april 2018

MastodontblogginlÀgg som har PRECIS ALLT!!

💖 Börjar med skrytbilden. 😊💖


Ojsan! Har ju inte haft nÄn lust med bloggning, sÄ hÀr kommer ett MASTODONT-inlÀgg som har allt!
    VadĂ„ att dela upp i flera inlĂ€gg. NĂ€! Orkar inte. NĂ€, ni fĂ„r minsann trĂ€na upp scrollararmen och flyyyyga ned till det som ni mĂ„hĂ€nda kan tycka vara intressant.

  HĂ€r nedan finns berĂ€ttelser och referat och allmĂ€nt svammel frĂ„n 2018 Ă„rs tĂ€vlingssĂ€songs början med freestyle-tĂ€vling, rallytĂ€vling, agilitytĂ€vling, rally-KM, men ocksĂ„ frĂ„n diverse trĂ€ningsstunder och annat tjafs.

Men det som vi har pysslat med mest Àr detta:
Zzzzzzzzzzz



 Förrförra söndagen, alltsĂ„ förra söndagen - inte i söndags

    edit: Det har gĂ„tt över en mĂ„nad sen jag skrev underrubriken hĂ€r ovanför.

Latmansbloggar genom att ctrl:a frÄn Fb, den 8:e april:

Lurvig Pingu dricker vatten medan burinstÀngda Zafir tittar pÄ. (Varför tog jag denna bild för egentligen?)

"MĂ„ste sĂ€ga att kvĂ€llens agilitytrĂ€ning kĂ€ndes som en seger.😊
Seger 1: Pingu kĂ€nde direkt att Zia löper, och hon var t o m i höglöp! Visserligen har det tagit... typ 4 Ă„r att fĂ„ kĂ€rlekskrank spaniel att lĂ„ta bli tjejerna, men trĂ€gen vinner. Det Ă€r nu bevisat att Pingu tycker agility Ă€r roligare Ă€n löptik. Iaf inomhus. Vi valde att hela tiden starta efter Zia för trĂ€ningens skull - och det gick hur bra som helst!! 😊😊
Seger 2: Zafir var faktiskt mkt duktig. Hade MYCKET bĂ€ttre hindersug idag Ă€n han brukar. Jovisst, ibland sĂ„ kutar han fortfarande bredvid och Ă€r ibland (ofta) vĂ€ldans trögstyrd, men det gĂ„r framĂ„t. Han t o m galopperade!!" 😉😊


Onsdag, för en vecka sen, typ. 

 (edit: det var den 11:e april)
Tog kvĂ€llsrastningen nere i ÖsterskĂ€r pĂ„ strandpromenaden. Precis nĂ€r man skulle ta foto pĂ„ hundar, sothöns och ÅlandsfĂ€rja lĂ„ngt borta i horisonten, sĂ„ kommer tre stycken taxar joggande förbi. Jo, de hade en joggande matte med sig.😉

BÄde Zafir och Pingu glodde lÀnge efter dom. Sothönsen och den upplysta fÀrjan var försvunna nÀr man Äter fick kontakt med jyckarna.


FrÄn Fb:

"Det ska vara gott Ă„ leva, annars kan det kvitta!!😊

Har inte trĂ€nat nĂ„t alls sen i söndags, men nĂ€r vi kom tillbaka till parkeringen efter strandpromenaden nere i ÖsterskĂ€r fick först Zafir trĂ€na lite rally (utan skyltar - igen!! Hur ska det gĂ„ pĂ„ söndag - med skyltar?) Zaf var faktiskt duktig o kunde hĂ„lla fokus trots störningar runtom.

Sen fick Pingu trĂ€na rally. Han höll ihop o var duktig trots alla ljud runtom, sen blev det freestyleprogrammet dĂ€r vi Ă€ven improviserade o bara hade skoj. Som sagt, det ska vara gott Ă„ leva - annars kan det kvitta! 😊😊 Det Ă€r nog nyttigt med trĂ€ningsuppehĂ„ll sĂ„ det blir kul igen.
Innan hade vi varit hos min freestylekostymhovleverantör. Det Ă€r inte alla som har en sĂ„n inte!!😊
Bilderna Àr tagna nÀr vi trÀnat klart, o Pingu lyssnar pÄ folk som skrÀnande o stojande passerar, svanar som flyger förbi samt andra sjöfÄglar som vÀsnas."



PĂ„ jobbet...

Zafir: "Om jag gömmer mig bakom stolen sÄ mÀrker nog inte matte att jag har smygit mig ut hit dÀr vi egentligen inte fÄr vara."

Busted!!



Freestyle-tÀvlingen, 14:e april

 

Jo, vi har freestyletÀvlat! I och med att det för en gÄng skull var en tÀvling inom mitt "resapÄtÀvlingavstÄnd" och som faktiskt inte krockade med agilitytÀvling, sÄ var det givet att vi, Pingu och jag, skulle stÀlla upp. Det kÀndes lite som en "once-in-a-lifetime"-tilldragelse!

Tack Tyra, kvickt inhyrd fotograf, för filmen!! Ja, eftersom det hÀr antagligen inte kommer hÀnda igen, sÄ bara mÄste det bli förevigat!


HÀr ovan Àr den oredigerade versionen. Om du inte tyar med att se Pingu och mig sitta lugnt och avslappnat (faktiskt) vÀnta pÄ att de ska fÄ fram rÀtt lÄt och till rÀtt stÀlle, sÄ spola fram till 1.15.

Jag tyckte jag hade noterat tydligt och klart lÄtnummer samt starttid. Jag hade ocksÄ - för sÀkerhets skull - tagit med ett usb i bakfickan ifall CD:n skulle fallera eller nÄt. Som sagt; vid detta onceinalifetime-hÀndelse fick inget gÄ tokigt.

Jag blev överrumplad att Vaffar-Pingu dök upp sÄ snart i programmet (han brukar annars dyka upp cirka tre moves frÄn slutet), och nÀr Vaffar-Pingu Àr framme sÄ Àr det inte mkt att göra.
   Om jag hade varit smart tĂ€vlingsmĂ€ssigt (tror jag) sĂ„ hade det nog varit bĂ€ttre att lĂ„tsas att programmet slutade dĂ€r Vaffar-Pingu plötsligt dök upp, men vem bryr sig om poĂ€ng?

Hihi! *harkl* Hur som sÄ fick vi 21,95p men som novis freestyletÀvlande som ej har memorerat reglerna ordentligt sÄ sÀger det mig inte mycket.
   Den ena domaren gav: 7,0/8,0/8,0 och kommenterade:  
"Roligt, hÀndelserikt, men ojÀmnt program. Mkt stopp, en hel del missade kommandon."
   Den andre domarens poĂ€ng blev: 6,6/7,5/6,8, med kommentaren:
"Rolig start som passar till lĂ„ten 😊 TyvĂ€rr en del ofokus o skall som stör samarbetet o flytet. Du kĂ€mpar pĂ„ bra! Snyggt backande!"

Jag instĂ€mmer med bĂ„da domarna (kĂ€nns som vi missade typ mer Ă€n hĂ€lften av movesen) - och jag vill ha revansch!! 😊 Det hĂ€r var ju kul, ju!! 😊😊
Och vi kom ju i alla fall inte sist! (dock nĂ€stnĂ€stnĂ€stnĂ€stsist) 😊😊😊


KÀndes ganska skönt att komma ut i skogen och solskenet efter att ha varit typ instÀngd i trÄng hundhall typ hela eftermiddagen.

Texten hÀr ovanför var halvcitat frÄn Fb, men det hÀnde mer saker dÀr i Hundhallen i Haninge...

Min allra första reflektion var nĂ€r jag trevande rullar in mot den för mig okĂ€nda parkeringen, sĂ„ vinkar en tjej till mig för att visa att det finns en ledig parkeringsplats precis intill. AlltsĂ„, hon var bara en dödlig tĂ€vlande, inte funktionĂ€r eller nĂ„t sĂ„nt. Trevligt vĂ€rre, alltsĂ„! 😊 Freestylefolk Ă€r tydligen ett trevligt slĂ€kte! 😊😊

Min andra reflektion för dagen var att hundar har en sÄdan koll!!
   Jag hade ju först gĂ„tt in till hallen för att anmĂ€la min ankomst och kollat in lĂ€get. Sedan gick jag tillbaka till bilen för att rasta av bĂ„da jyckarna. BĂ„da (!) tokdrar mot hallentrĂ©hĂ„llet som alltsĂ„ var pĂ„ andra sidan av parkeringen och pĂ„ byggnadens bortre gavel. "VadĂ„? Du och alla andra har ju gĂ„tt Ă„t det hĂ„llet!! Vad Ă€r det för spĂ€nnande som försiggĂ„r dĂ€rborta? Det mĂ„sta kollas - NU!!", envisades jyckarna.

Till bÄda hundarnas förtret gick vi en snabb rastvÀnda Ät andra hÄllet. Sedan nÀr vi var tillbaka till hallbyggnaden, men alltsÄ vid den motsatta gaveln mot entrén, sÄ gör bÄda ett tokryck för att dra sin motstrÀviga matte ditÄt. Just dÀr sÄ rÄkar asfalten luta nÄgot samt Àven vara beströdd med gammalt vintergrus... sÄ jag halkar till av det plötsliga tokrycket och ramlar platt pÄ rumpan!! Ilsket muttrande stapplar jag upp frÄn marken. Sedan Äkte jyckarna in i bilen igen.

NÄgra bilder frÄn min "once in a lifetime"-freestyletÀvling. Foto: Ann-Marie Pettersson.

TÀvlingsarrangörerna var smarta genom att varva freestyletÀvlingen med Heel Work To Music-tÀvlingen, sÄ det inte det hela drog ut pÄ tiden nÀr man vÀntar pÄ att domarna ska skriva klart protokollen (alltsÄ var alla fyra domarna pÄ plats).

Det var en ljus och trevlig hundhall med avgrĂ€nsande staket mot cafeteria/publikomrĂ„de, och sĂ„ var det ett hunddagis i ett rum intill hallen, dĂ€r de tĂ€vlande fick ha sina "lĂ€gerplatser" i boxutrymmen. Med andra ord var det TRÅNGT i hunddagisdelen.

   Haha! *skrattar nu efterĂ„t av minnet* Sen skulle ju jag fĂ„ in mina prylar; hundbur och rekvisita (dĂ€ribland tvĂ„ stolar)...
    Först uppför en trĂ„ng trappa med dörr lĂ€ngst ned. Fick hjĂ€lp av vĂ€nlig tĂ€vlande som höll upp dörren. Ovanför trappan var det "avmeduteskorplats". En ganska trĂ„ng sĂ„dan, speciellt i och med att samma utrymme Ă€ven var belöningsplats för de som precis har tĂ€vlat klart.
    Som grĂ€dde pĂ„ trĂ€ngselmoset, sĂ„ kutade en svettig och jĂ€ktad koppelbĂ€rarfunktionĂ€r fram och tillbaka frĂ„n uppvĂ€rmningsrutan borta i sjĂ€lva tĂ€vlingshallen, genom cafeteria- och hunddagiskorridoren bort till belönings- och "bytaskoannarsfĂ„rdustryk"-omrĂ„det full med kvickt avtagna skor, folk, hundar, bĂ€rbara hundburar och freestylerekvisita samt ett frekvent anvĂ€nt skohorn tillhörande en liten bĂ€nk att sitta pĂ„ intill den smala, trĂ„nga trappan.

Okej, jag skulle Ă€ven bara kunnat beskriva det hela med att ha skrivit KAOS!! Fast Ă€ndĂ„ inte. Det funkade hyfsat bra Ă€ndĂ„. Trots det evigt skallande/skanderande: "Flytta! FunktionĂ€r pĂ„ vĂ€g!!" 😉😊
   Tyckte faktiskt lite synd om koppelbĂ€rarna. Kunde inte lĂ„ta bli att fundera om man inte kunde ha arrangerat tĂ€vlingsomrĂ„det lite annorlunda.

Jo! NĂ€r jag kĂ„nkande pĂ„ prylar Ă€ntrar hunddagisboxarna sĂ„ lyckas jag missa att en sĂ„n dĂ€r stor gallerbox har en gallertröskel - som jag givetvis snubblar över och hĂ„ller nĂ€stan pĂ„ att stĂ„ pĂ„ nĂ€san i famnen pĂ„ en kille som satt i boxen intill sin hundbur. I mitt snubbelkrumsprĂ„ng tjoar jag till, och skĂ€mtar om min entrĂ©, men inte en min frĂ„n killen. 😉
   Jag lĂ€mpar av Pingus hundbur, ryggsĂ€ck samt rekvisitafylld pĂ„se för att vĂ€nda och hĂ€mta stolarna som stod kvar ute i "taavuteskornaannars..."-omrĂ„det. Haha! NĂ€r jag dĂ„ tvĂ„ sekunder senare kommer tillbaka till hundboxen sĂ„ glömmer jag - Ă„ter igen - bort tröskeln och snubblar till - och Ă„ter igen - nĂ€stan stĂ„r pĂ„ nĂ€san i killens famn. Inte en min frĂ„n killen. 😊😎😊

Lite blĂ„slagen frĂ„n att trillat och suttit pĂ„ rumpan pĂ„ hĂ„rd grusbelagd asfalt och snubblat över hundboxtröskel - tvĂ„ gĂ„nger - invĂ€ntar jag vĂ„r tur att Ă€ntligen fĂ„ lite utrymme ute pĂ„ tĂ€vlingsbanan. 😊

SÄ var det dags att hÀmta Pingu...
   I och med att vi hade sent startnummer, sĂ„ hade flera tĂ€vlande flytt trĂ€ngseln, sĂ„ jag bytte till rymligare hundboxplats för mitt "lĂ€ger" - utan att snubbla över boxtröskel en endaste gĂ„ng!! 😊😊

Pingu drar glatt in i hundhallen och uppför trappan, men vid "taavdiguteskornaannars..."-omrÄdet mÄste vi ju stanna till och just ta av ytterskorna. Vi var (förstÄs) inte ensamma dÀr, sÄ jag invÀntar att annan hund med sÀllskap ska byta skor. Jag vill absolut inte trÀngas och tvinga Pingu för nÀra frÀmmande hundar. DÄ kommer den jÀktade koppelbÀraren farande, och ryar Ät oss att flytta pÄ oss. "Det gÄr inte för det Àr en hund i vÀgen..", protesterar jag. "DÄ fÄr du vÀl flytta pÄ hunden!", envisas koppelbÀraren. Men jag protesterar envist i min tur: "Men dÄ kommer det bli ett jÀkla liv!! Och det vill vi inte!"

   Nu minns jag inte om det var nu eller nĂ€sta gĂ„ng Pingu var tvungen att tillryggalĂ€gga denna trĂ€ngsel, som jĂ€ktad koppelbĂ€rare kommer i fart med "Flytta pĂ„ er!!"-uppmaning och jag Ă€r dum nog att gĂ„ lite Ă„t sidan, och dĂ„ kommer för nĂ€ra (enligt Pingu) en annan hund. Pingu hinner fĂ„ till ett ensekunders (1 sekund!) gruff, och jag blir besviken pĂ„ mig sjĂ€lv. Min - och andras hundars - vĂ€lfĂ€rd gĂ„r först. Före jĂ€ktade koppelbĂ€rare eller vad det Ă€n mĂ„ vara.

Ahhhh! Äntligen fritt utrymme. Pingu och jag njuter. (vi sitter lugnt och invĂ€ntar att rĂ€tt lĂ„t hittas) Faktum Ă€r att jag tror (inbillar mig?) att en av domarna smĂ„log lite Ă„t oss nĂ€r Pingu och jag colaburkfiskade lite, dinglade med benen och smĂ„pratade lite med varandra. Vi njöt bara av det fria utrymmet.


Onceinalifetime-freestylefilmsnutt frÄn en annan vinkel. Foto: Ann-Marie Pettersson.

Ja, jag vill ha freestyle-revansch! Pingu kan ju sÄ mycket bÀttre! Men... vi fÄr se nÀr det hÀnder.. om det hÀnder.

 Jo, nĂ€r vi efterĂ„t sprang bort till belönings/"taavuteskornaannars..."-omrĂ„det, sĂ„ fanns inget koppel dĂ€r. DĂ€remot andra tĂ€vlande med hundar. SĂ„ Pingu fick inte mycket till belöning utan bara glada tillrop frĂ„n matte med ett stadigt tag i nackskinnet. Den jĂ€ktade stackars koppelbĂ€raren kom sen strax och bad sĂ„ mycket om ursĂ€kt för koppelfördröjningen. Tja, det Ă€r sĂ„nt som hĂ€nder.


Dagen efter freestyletÀvlingen. RallytÀvling pÄ Bro-HÄbo BK, fast inte pÄ BK, 15 april


FrÄn Fb:
"RallytĂ€vlingar pĂ„ Bro-HĂ„bo idag. Jag var sĂ„ HÄÄÄR nĂ€ra att ta mitt pick o pack och Ă„ka bedrövad hem efter dagens första runda, dĂ„ Pingu smet över till grannplanen (fyra planer igĂ„ng samtidigt), men jag stannade ngt moloken kvar....

Yes! Yes! Yes!! 😊😊😊 Vid den andra rundan kom Zafir i mĂ„l för första gĂ„ngen - nĂ„gonsin - och det med bravur: Den magiska 70-poĂ€nggrĂ€nsen (kval.poĂ€ng) var nĂ„dd exakt!! 😊 Zafir med sin allra, allra första prisrosett!! 💖😊
Haha! Gillar domarkommentaren: "Snygga fronter. Lite okoncentrerad för dagen." Haha! NÀ! Han var ovanligt KONCENTRERAD! Det var dÀrför det gick sÄ pass bra!!"



Lite bilder frÄn dagen...

Zafir inspekterar banorna.

Klubbkompisen samt linslusen Catherine mĂ„ste ju förstĂ„s larva sig nĂ€r man försöker ta bild pĂ„ sin okoncentrerade byracka. 😊😊

Fyra banorn igÄng samtidigt. Det var dumt av mig att inbilla mig att Pingu skulle uppföra sig som man bör.

Det Ă€r inte var dag som lillebrorsan Zafir Ă€r bĂ€st. "Öh? Jag Ă€r vĂ€l alltid bĂ€st!", protesterar Zaf sjĂ€lv.

Jo, Pingu hamnade bakom lÄs och bom.

Pingu var knappt kontaktbar inför rallystarten.
    Jo, han var hyfsat okej precis innan vi klev över banbandet, men sen var han borta i det blĂ„. Lös och ledig som jyckarna Ă€r i fortsĂ€ttningsklassen.
    Jag fĂ„r tillbaka honom, men han smiter Ă„nyo ivĂ€g. Han kommer tillbaka, och domaren tĂ€nker samma sak som jag; att bara göra nĂ„t rĂ€tt och sen kliva av och belöna det lilla rĂ€tta, men...

  Pingu har andra tankar. Jag invĂ€ntar att hunden pĂ„ grannplanen ska hinna bort en bit, men nĂ€. Dum som jag Ă€r sĂ„ tror jag att det ska gĂ„ Ă€ndĂ„, men... Pingu kutar bort mot grannhunden. Jag ropar varnande: "Akta rygg!!". Pingu kommer tillbaka, och grannbaneskrivare ropar Ă„t mig att koppla hunden. Jag gĂ„r moloken, Ă„ngerfull och bedrövad dĂ€rifrĂ„n. Vill bara försvinna.

Det var ju dubblerade starter, men jag stryker Pingu frÄn den andra starten. Vill vare sig utsÀtta mig sjÀlv eller andra för förÀlskad och önsketÀnkande kÀrhund.
    FĂ„r sen det smarta tipset att köra, men med kopplad hund (frivilligt diska sig, alltsĂ„). Bara för trĂ€ningens skull. SĂ„ skulle jag ju förstĂ„s gjort, men nu var det liksom för sent.

NÀr jag anmÀlde bÄda hundarna till denna dubblerade tÀvling, sÄ tÀnkte jag inte pÄ att de olika banvandringarna ju förstÄs kommer vara samtidigt. SÄ till Zafirs och Pingus första (och sedemera enda) starter hade jag tvÄ banor i huvudet. Inte optimalt.
   I Zafirs första bana var det mycket spring i, vilket vi inte hade trĂ€nat pĂ„ ett dugg, sĂ„ jag diskade (typ, eg fel övning) mig frivilligt genom att ignorera spring-uppmaningen. Sedan sĂ„ lĂ„tsades jag att banan var nĂ„got kortare Ă€n den egentligen var, och klev av innan Zafir gick upp i tokgnĂ€llvarv. Han fick vĂ€rldens belöning utanför banan för att inbilla honom att han var bĂ€st i stan.

Vilket han ju sedan var!! AlltsĂ„ i mina mĂ„tt mĂ€tt! 😊

Den andra Zafir-rundan gick alldels utmÀrkt. Notera Äter igen i mina mÄtt mÀtt. Jag kunde precis hÄlla honom i rÀtt mode; inte gÄ över styr med tokgny och gnÀll och annat flams.
   Jag var helnöjd över Zafir - och mĂ€kta glad att vi för första gĂ„ngen "kom i mĂ„l". PoĂ€ngen hade jag faktiskt inte en tanke pĂ„. Bara att Zaf för första gĂ„ngen borde fĂ„tt... poĂ€ng!

Jag har för vana att inte tjuvkolla SBK-tÀvling, utan jag invÀntar prisutdelningen. SÄ jag hade inte en clue innan!

Prisutdelaren förklarar: "Vi ropar upp alla de som kommit upp i kvalificeringspoĂ€ng, som ocksĂ„ fĂ„r prisrosett. De andra protokollen finns pĂ„ bordet hĂ€r intill.", och jag spanar in pappren pĂ„ bordet. Döm till min förvĂ„ning nĂ€r prisutdelaren sen ropar:"Med 70 poĂ€ng: Kerstin Eriksson med Zafir!" Vaaaa?!!!!!! AlltsĂ„, min förvĂ„ning och glĂ€dje dĂ€r var inte spelad! Den var helt genuin! 😊😀😊💖💖

Sicken tur att jag inte tog mitt pick och pack och Ă„kte hem efter Pingus dumfasoner!

Innan hemfÀrd blev det fotosession - med Zafir - för allra, allra första gÄngen!! Zaf! Zaf! Zaf!




Zafir, stolt som en tupp med Stig Helmer-tofsen pĂ„ sned. 💖💖💖

Rastning med bÄda jyckarna. Jo, Pingu fick gÄ ut ur bilen sen. Fast det var knappt.

Ler fortfarande Ă„t domarkommentaren: "Ngt okoncentrerad för dagen." Haha! NĂ€, ovanligt KONCENTRERAD!! 😊😊😊

    Jo, jag pratade nĂ„gra ord efterĂ„t med skrivaren frĂ„n grannplanen, som berĂ€ttade att den tĂ€vlade inte alls blev störd över Pingus dumma tilltag, vilket var sĂ„Ă„Ă„Ă„ skönt att höra.



NĂ„gra vardagsbilder...


BÄda hundarna, inklusive Pingu, ligger lydigt kvar medan matte fixar ute pÄ lastkajen.

Zafir hittade "den gröna pipormen" som har varit borta över vintern. Tja, Àr man orm sÄ Àr man. DÄ sover man under snödrivorna tills vÄrsolen skiner.

Det sÄg lite komiskt ut nÀr Zaf upptÀckte ormen som tydligen lÄg gömd i blÄbÀrsriset. Först hoppade han högt nÀr han sÄg den, sen trevade han försiktigt fram mot den, för att slutligen ta ett rejÀlt tag i den och sen lyckligt kuta runt med euforiska glÀdjeskutt med den munnen.


Hundarna upptÀckte en lite annorlunda "godissten" ute i skogen.

Bilen skulle till bildoktorn och samtidigt byta till sommartassarna. Pingu protesterade att behöva sitta i baksÀtet medan hans sedvanliga bilplats var upptagen av en massa dumma biltassar.

I och med alla bildoktorer Àr sÄ himla morgonpigga sÄ blev det en lite lÀngre promenad med hundarna innan jobbet.

HÀr sitter vi i solskenet i en park och invÀntar att det ska bli dags att fÄ gÄ till jobbet.

Som valpar var bÄde Pingu och Zafir (vÀl?) lite rÀdda för statyerna. Nu brydde de sig nada.
Zafir spanar. NÄgon gÄr dÀrborta.
Pingu smÄspanar liggandes.


Sen efter jobbet sÄ bar det av till bildoktorn igen för att hÀmta hem bilskrÀllet. Zafir spanar bakom disken inne hos bilverkstaden.

En mycket nöjd Pingu i sin baklucka, men... inte helt nöjd ÀndÄ...

"Var Àr min hundgrind?!! Min plats i bilen brukar inte se ut sÄ hÀr." Pingu Àr nÀmligen mycket noga att saker och ting ska vara som de brukar. Annars fÄr det va, liksom!


Haha! *skrattar Ät bilden, jag brukar aldrig fota mat* En bökig dag pÄ jobbet; folk sjuka och vÄrköpsugna kunder. Jag tog denna första tugga pÄ min frukostmacka strax efter butiksöppning kl. 10.00. Bilden Àr tagen kl. 12.49!!



AgilitysÀsongen börjar! Nacka BK, 21 april


SÄ var man tillbaka i agilitytÀvlingsvÀrlden igen. Jag var lite stolt över mig sjÀlv att jag kom ihÄg att Zafir skulle slutmÀtas. Det Àr lÀtt att glömma det. I alla fall för en som inte anvÀnder tÀvlingsboken sÄ ofta.

Det Àr tjusigt vÀrre dÀr pÄ Nacka BK. SÄ hÀr de sedvanliga Nacka BK-utsiktsbilderna.
Som ni ser pÄ Zafirfladderöronen sÄ var den naturliga flÀkten pÄslagen.

Men vi tittade ju inte bara pÄ utsikten, vi tÀvlade ocksÄ...

FrÄn Fb:

"Jaaaaaa!! 😊😊 Idag började Zafirs agilitysĂ€song 2018!! Det var pĂ„ Nacka BK. Hur det gick?

JAAAAA!! TvĂ„ disk!! 😊 Om ni vill fĂ„ ett gott skratt, se ffa hoppklassloppet, men var beredd pĂ„ lĂ„Ă„Ă„ngfilm. Det kan diskuteras om vi pysslar med agility... 😉😊😊 (anlednngen till mitt slalomtragglande var att det "ska" funka Ă€ven pĂ„ tĂ€vling, men till slut gav jag upp i hoppkl)."


Agilityklass.

Hoppklass.


Funderingar till nÀsta tÀvling:
  • Att koncentrera sig pĂ„ krĂ„ngligt slalom blev för svĂ„rt för Zaf. Kanske ska jag pĂ„ nĂ€sta tĂ€vling frivilligt diska oss genom att köra egen kortare bana men dĂ€r slalom ingĂ„r?
  • Zaf blir mer hindermotiverad nĂ€r jag hĂ„ller leksaken i handen. Kanske ska jag nĂ„gra tĂ€vlingar till ha den i handen redan frĂ„n starten? SĂ„ det inte blir ett invant beteende att först flippra ut - dĂ„ kommer leksaken fram.

SjÀlvklart fick Àven Pingu lufta tassarna dÀr pÄ Nacka BK.

Pingen hittade godisstenar Àven dÀr.

Och sĂ„ utsikten förstĂ„s, men hĂ€r frĂ„n ett annat hĂ„ll. FlĂ€kten höll fladderöronen fladdrande. 😊

Pingu spanar ned dÀr alla andra fÄr köra rolig agility. SjÀlva agilitybanan Àr under pilen.

Det var ömsom varmt solsken och ömsom kyliga vindar, sÄ silvershadeduken satt vÀl pÄ plats över bilen.

Men... jag hade bara tagit med mig en hundbur. Den med alla fastsĂ€ttningsprylar var ju kvar hemma! DĂ„ tar man till hundbajspĂ„sen, mĂ€nniskans bĂ€sta vĂ€n i nöden! Prylen som man kan ha till precis ALLT!! 😊

NÀr det var dags att Äka hem sÄ sÄg jag detta ekipaget sittandes sÄ harmoniskt pÄ stenen; "Du och jag, matte."

Hej dÄ, Nacka BK. Vi ses nÀsta Är igen!


VĂ€sbyhallen, 22 april


Nu var det dags för Pingu att visa framtassarna pÄ agilitytÀvling.

SĂ„ nu fick Pingu skutta ur bilen.

Men Pingu! Vakna!!

Det var enbart klass 2-tÀvlingar, sÄ hallen var inte överfull. Fast.. det kÀndes lite konstigt att gÄ in i en instÀngd hall nÀr det var vÀrsta soliga vÄrvÀdret utanför.
   TĂ€vlingsdagen var arrangerad i XS, S, M, L och XL-ordning (alltsĂ„ inte i block dĂ€r L och XL har antingen för- eller eftermiddag), sĂ„ det blev lite som i förr i tiden. 😉 Trevligt att för en gĂ„ng skull vara social och umgĂ„s med smĂ„hundsĂ€gare. Vi satte upp vĂ„ra medhavda stolar i solskenet utanför hallvĂ€ggen, och sĂ„g folk komma och gĂ„ - och Ă€ven prata nĂ„gra ord med varandra. KĂ€ndes bĂ„de trevligt och lite mĂ€rkligt. 😏😉😊

Fast vi satt inte bara och fikade och solade oss medan smÄhundarna tÀvlade. Vi gick flertalet smÄpromenader ocksÄ i vÀntan pÄ XL-klassernas tur.

HÀr Àr nÀr jag gick bara med Zafir. Han hittade en godissten.

HÀr Àr frÄn nÀr jag gick med bÄda tvÄ. Zafir hittade en godissten dÀr Pingu inte fick plats.

HÀr hittade dom en dubbelgodissten dÀr bÄda fick plats, men pÄ olika höjder.

Och slutligen hittade Pingu vÀrldens klenaste lilla godissten. Zafir fick absolut inte plats uppe pÄ den tillsammans med Ping.


Hur gick sjÀlva tÀvlandet dÄ?


Varför gömmer sig Pingu bakom filten? SkÀms han över nÄt, mÄnntro?
"Jag skÀms över min matte..!", viskar Pingu.
Till och med en bil buade ut mig nÀr det var dag att Äka hem.


Okej, det var fyra lopp; tvÄ agilityklass och tvÄ hoppklass.
   Det första loppet gick alldeles utmĂ€rkt. Se sjĂ€lva!!

Femma av 21 startande i klass 2 Ă€r inte fy skam. 😊 Eh? Fast att vara hela 17 sekunder efter vinnande hund svider lite. Jag som tyckte vi sprang pĂ„ fortare Ă€n blixten. 😏


Sen gick det utför...
   Jag kommer inte lĂ€ngre ihĂ„g banorna! Jag som förr i tiden var typ bĂ€st att minnas banor. Jag kunde minnas banor flera Ă„r efterĂ„t. Och om jag mot förmodan Ă€ndĂ„ skulle glömma mig, sĂ„ kunde jag Ă„tminstone mörka det för Pingu och bara köra pĂ„ Ă€ndĂ„; blixtsnabbt hitta pĂ„ en egen hinderturordning mot mĂ„let.

Ärligt talat hade jag efterĂ„t lite smĂ„tt tankar att man kanske ska sluta tĂ€vla. Jag menar nĂ€r jag inte ens kan komma ihĂ„g hinderordningen nĂ€r jag stĂ„r dĂ€r ute pĂ„ banan.
   Visst det var lite krĂ„ngliga och snurriga banor (det var ju klass2!), men det som tokade till det mest för mig var att det var dubblerade klasser, och dĂ€rmed tvĂ„ snarlika agilityklass- respektive hoppklassbanor, som jag förstĂ„s blandade ihop.
   NĂ€r jag stod bredvid och försökte prĂ€nta in hinderordningen sĂ„ satt det hyfsat, men vĂ€l in action inne pĂ„ banan.... Borta!!

Jag skÀms riktigt för det sista loppet dÀr jag var helt urblÄst i huvudet! Total hjÀrnslÀpp!

Fast jag fÄr vÀl skylla pÄ en lÄÄÄÄng tÀvlingsdag. Kanske inte helt konstigt att man blev slut i huvudet. HjÀrnan hÀngde inte riktigt med.

SjÀlvklart blev det enda loppet jag var glad och nöjd över inte filmat, men hÀr Àr de andra tre loppen...

Agilityklass B

Hoppklass A

Hoppklass B. Plocka fram skÀmskudden!


Jo, vill berömma arrangörerna för sÀkerhetstÀnket runt banan med kompostgallerstaket vid start- och mÄlfÄllor. Gillar!! Tack, VÀsby!!


Att jag under dagen funderade pÄ att jag skulle vilja bygga om VÀsbyhallen kanske jag inte behöver berÀtta, men gör det ÀndÄ. Det blir för trÄngt och omstÀndigt med det lilla "taavuteskornaannars..."-omrÄdet. Risken att folk gÄr in med uteskor ÀndÄ Àr stor.
    Det hade nog varit bĂ€ttre med en lĂ€ngre gĂ„ng/korridor runt banorna dĂ€r man kunde byta skor mer i lugn och ro. Visserligen blir dĂ„ sjĂ€lva "banhallen" mindre, men jag ifrĂ„gasĂ€tter om man Ă€ndĂ„ verkligen utnyttjar golvet Ă€nda ut till vĂ€ggarna. Jag menar, jyckarna kan ju knappast hoppa/springa (eller vad de nu ska göra) Ă€nda in i kaklet/vĂ€ggen och typ studsa tillbaka.


MĂ„ndag, dagen efter...

Jag tror nog att jyckarna var "lite" trötta efter helgen med tĂ€vlingar bĂ„de lördag och hela söndagen till mycket sen eftermiddag/kvĂ€ll. De brukar annars minsann alltid hĂ€lsa pĂ„ Ă„karna nĂ€r det kommer leverans. Zafir lĂ„g kvar raklĂ„ng, vĂ€nde inte ens pĂ„ huvudet förrĂ€n bilden togs, och dĂ„ hade vi stĂ„tt dĂ€r och pratat i nĂ„n minut. 😊

 

En sÄn dÀr vanlig vardagsbild...

VattenskÄlen pÄ jobbet. NÄn av hundarna har lÀmnat det urgamla mÀrgbenet som nÄn av dom fann frÄn nÄn gömma nere pÄ lagret. Vet inte, men det Àr nÄt med den hÀr bilden; hundarna fixar med sitt medan mÀnniskorna fixar med det de nu gör pÄ jobbet.


NĂ€men nu har vi snart kommit fram till nutid...

Rallylydnads-KM, fredag 27:e april



I fredagskvÀll var det rally-KM pÄ klubben, och kvÀllens behÄllning var - förutom det trevliga sÀllskapet av alla rallyklubbkompisar - att Zafir slog storebrorsan pÄ sitt allra första KM!

Zafir kom nĂ€stnĂ€stnĂ€stsist 😉 med 54 poĂ€ng. Pingu sist med 42p.

Jag Ă€r helt nöjd över Zaf. Besviken över Pingu, som kan sĂ„Ă„Ă„Ă„ mkt bĂ€ttre, men han har visst lagt rallyn pĂ„ hyllan. Vet inte hur jag ska fĂ„ honom i rallymode lĂ€ngre. 😕😞😔

Tja, Pingu kan tydligen fortfarande sitta fot och kolla in sin matte. Undrar om inte bilden Ă€r tagen precis innan vi steg in pĂ„ tĂ€vlingsplanen? Sen gick det Ă„t skogen. 😉 Foto: Veronica Forsberg.



Ytterligare en behĂ„llning för kvĂ€llen samt "trĂ€ningsseger" (eller var det ren tur?) var att Mistlur-Zafir var helt tyst och lugn nĂ€r han skulle kliva ut ur bilen. 😊 Han brukar annars skriiiika i högan sky av lycka att fĂ„ betrĂ€da klubbomrĂ„det.

Men allra trevligast var det att fĂ„ hĂ€lsa pĂ„ vĂ€rldens sötaste ESS-valpen Harry. Ville byta mot mina tvĂ„... 😉

Valpen Harry som vÀgrade posera framför kameran. Men kolla in valpmagen! Tassarna! Det syns inte pÄ bilden men Harry har vÀrldens sötaste ansikte!


IgÄr, lördag


KĂ€rrans vĂ„rregel: NĂ€r krokus och vitsippor till slut Ă€ven spirar upp genom löven pĂ„ min skuggiga tomt Ă€r det dags att stĂ€lla in snöskyfflarna. SĂ„ nu idag Ă€r det gjort! 😊






Kors i taket!! 😊😊

Idag (lördag) har mina jyckar spĂ„rat tack vare Katarina lockade mig med El Maco medan spĂ„ren mognade. 😋
SpÄren gick mestadels över stock och sten i en förfÀrlig fart (om jyckarna hade fÄtt bestÀmma över dumankaret i andra Ànden av spÄrlinan), men dÀr hade jag full sjÄ att hÄlla mig pÄ benen. Gick inte ta nÄn bild dÄ inte!! Det fanns inte en tanke pÄ det!



Katarina (som hade lagt spÄren) gick bakom som en liten bisittare och gav tips nÀr jag skulle stanna upp och lÄta jycken fÄ hitta tillbaka till spÄret igen. "Titta pÄ hunden sÄ ser du nÀr han Àr rÀtt eller Àr ute och virrar runt!".
    Haha! Vem har tid att kolla in hunden?!!! Jag hade ju full sjĂ„ att hĂ„lla mig pĂ„ benen utan att trilla över all natur som skrĂ€par dĂ€rute i bushen. Jag kunde inför min inre syn se mig Ă„ka raklĂ„ng pĂ„ mage över stock och sten efter min spĂ„rande hund.

  Vid ett tillfĂ€lle sĂ„ hade jag - och min Zafir - lyckats hĂ„rt trassla in en mindre taggbusketuva, lite snĂ„r, nĂ„n stenbumling - samt min vĂ€nstra fot (!).  Medan jag desperat försöker först och frĂ€mst trassla ut min fot hör jag Katarina skratta rĂ„tt bakom min rygg: "Att man inte filmar det hĂ€r!!" 😊😊

Sen nĂ€r det var Pingus tur sĂ„ lyckades han, förutom att trassla in sig sjĂ€lv - som han inte brydde sig om ett skvatt - Ă€ven samtidigt trassla in en buske, ett lite större snĂ„r och en trĂ€dstam. Jag fick dra i linan med all kraft för att fĂ„ loss hela bunten. 😉

 Det var nĂ„n pĂ„ Facebook som "klagade" pĂ„ att jycken har för lĂ„ng lina. Haha! Jag försökte hela tiden fĂ„ ned linlĂ€ngden, men jycken far ju ivĂ€g med sĂ„dan fart, och ibland sĂ„ mĂ„ste man slĂ€ppa för att ta tag i linan pĂ„ andra sidan av snĂ„ren/trĂ€den, och jycken har hastat ivĂ€g med blixtens hastighet. Man Ă€r dĂ„ glad att man hann fĂ„ fatt i linan överhuvudtaget!!

Vet inte om det hĂ€r med spĂ„r Ă€r min grej lĂ€ngre, men hundarna tycker det Ă€r skoj! 😊
   Hm? Vad Ă€r det hĂ€r? Först fĂ„r hon (alltsĂ„ jag) tankar att sluta agilitytĂ€vla för man inte lĂ€ngre minns banorna, sen sluta att försöka börja (!) spĂ„ra för terrĂ€ngens skull. Men vad Ă€r det hĂ€r?!! VadĂ„ trĂ€na och bli bĂ€ttre? Fattar inte... 😏




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar